- Written by ေဒါက္တာျမင္႔ဦး
ေက်ာင္းဆရာတဦးအဖို႕ တပည့္ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၾသဝါဒေပးျခင္းကိစၥမွာ အဆန္းတက်ယ္ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႕ေတာ့ ‘ သြန္သင္ဆံုးမ ၾသဝါဒ ‘ ဆိုတာမ်ိဳးထက္ ကိုယ္ပိုင္အသိနဲ႔ ဆင္ျခင္ၾကည့္ဖို႕ ’ Food For Thought’ ဆိုတာမ်ိဳးကို ပိုႀကိဳက္ပါတယ္။
ဆရာဟူသည္ ‘ စာကိုသာ သင္ေပးရမည္မဟုတ္၊ စိတ္ကိုပါသင္ရမည္’ ဟု ဆရာေအာင္သင္း ဆိုခဲ့ဖူးသည္ မဟုတ္လား။ သည္အေတြးအျမင္ရွိသည့္တိုင္ စိတ္ကိုသင္ျခင္းကဲ့သို႕ေသာ မလြယ္ကူလွသည့္ အလုပ္ကို လုပ္ရန္ ဝန္ေလးေနခဲ့သည္။
၂၀၁၀ ျပည့္နွစ္၏နွစ္ဦးပိုင္း ဇန္နဝါရီ၊ ေဖေဖၚဝါရီလေလာက္ကဟု ထင္ပါသည္။ တကၠသိုလ္၏ စီမံခန္႕ခြဲေရးႏွင့္ Logistics ကိစၥမ်ား၊ ရံုးခ်ဳပ္၏အေရးအရာမ်ားႏွင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနေသာကြ်န္ေတာ့္ကို မိတ္ေဆြတဦးက’ စာသင္ျဖစ္ရဲ့လား’ ဟုေမးသည္။ သူကကြ်န္ေတာ္႔ကိုေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ အထိေတြ႕ရွိေစခ်င္သည္။ စာမသင္ျဖစ္ေတာင္ ရံဖန္ရံခါ ေက်ာင္းသားမ်ား သိသင့္သိထိုက္တာေလးေတြ ေဟာဖို႕၊ ေျပာဖို႕ ထိုမိတ္ေဆြက တိုက္တြန္းသည္။
အထူးသျဖင့္ ေနာက္ဆံုးနွစ္ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေျပာျပသင့္သည္ဟုဆိုသည္။ စမ္းၾကည့္သင့္ေသာ စိတ္ကူးဟု ကၽြန္ေတာ္လည္း သေဘာရမိသည္။ သူတို႔ကို ေျပာျပခ်င္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားစြာ ရွိသည့္ထဲက ပညာေရးနွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေခါင္းစဥ္တခုကိုေရြးလိုက္သည္။
သို႔ျဖင့္ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ေက်ာင္းသားမ်ားကိုေျပာျပဖို႕ ‘ တကၠသိုလ္ပညာေရးနဲ႕သူတိုရဲ့အနာဂတ္’ ေခါင္းစဥ္ အေၾကာင္း ျပင္ဆင္ထားခဲ့သည္မွာ သည္ႏွစ္ ႏွစ္ဦးပိုင္းေလာက္ ကတည္းက ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေျပာျဖစ္သည့္ အေျခမဆိုက္ခဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ေျပာခ်င္စိတ္ သိပ္မျပင္းလွသလို စာသင္ခ်ိန္ျပင္ပက သူတို႕ကိုယ္ပိုင္ အခ်ိန္မ်ားကိုလည္း ဖဲ့မယူခ်င္။
မၾကာခင္ကမွ Term Paper ျပဳစုဖို႕ သက္မွတ္ထားသည့္အခ်ိန္မ်ားတြင္ သူတို႔အားေနတတ္သည္ကို သတိျပဳမိသြားရာမွ မရည္ရြယ္ဘဲ ေျပာျဖစ္သြားသည္။ ေက်ာင္းသား ၅၁ ဦးရွိသည့္အနက္ ၃၁ ဦးသာတက္သည္။ ရသေလာက္အျမတ္ပဲဟု သေဘာထားလိုက္သည္။
ေရးထားသည့္မွတ္စုကို အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္ဖတ္ျဖစ္သည္မို႕ ေျပာခ်င္သည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားက ေခါင္းထဲစီကာစဥ္ကာ ရွိပါသည္။
သည္ေက်ာင္းႀကီးမွာသူတို႕ငါးႏွစ္တာအခ်ိန္ကုန္ခဲ့သည္မွာ ဘာအတြက္ဆိုသည္ကို သိေစခ်င္သည္။ အခြင့္အလမ္းေရာ စိန္ေခၚမႈေတြေပါမ်ားလွသည့္ ၂၁ ရာစု လူလုပ္ရမည့္ သူတို႕အတြက္ ဘဝရည္မွန္းခ်က္ကို ေတာအုပ္ၾကီးျဖစ္ဖို႕ ဆိုတာထက္ပိုေစခ်င္ပါတယ္။
ဘာမွမျပင္ဆင္ပဲ လက္ေတြ႕ဘဝထဲ တိုးဝင္ဖို႕က အႏၱရယ္ႀကီးလြန္းလွသည္။ အခြင့္အလမ္းကို အမိအရဆုပ္ကိုင္မိဖို႔ မေရရာလွေသာ္လည္း စိန္ေခၚမႈေတြကိုမွားယြင္းစြာ တုန္႕ျပန္မိရင္ေတာ့ ဆံုးရႈံးရမွာမလြဲပါ။ အနည္းဆံုးစိတ္ကိုေတာ့ ျပင္ဆင္ထားေစခ်င္သည္။
ထံုးစံအတိုင္း ကၽြန္ေတာ္ အေမးအေျဖမ်ားနဲ႕ စလိုက္သည္။ ေျပာလိုသည္မ်ား တစ္ဝက္ေလာက္ေရာက္မွ သူတို႕စိတ္မဝင္စားၾကေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ သတိျပဳမိေတာ့သည္။ အစပိုင္းသူတို႔ အေျဖေတြ အဆီအေငၚ မတည့္လွကတည္းက ကၽြန္ေတာ္ရိပ္မိဖို႕ေကာင္းသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ႀကိဳးစားေနသည္က သူတို႔၏ စိတ္မ်ားကို ထြန္းညွိေပးဖို႔ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ စိတ္မ်ားကပဲ စိုစြတ္ထိုင္းမိႈင္းေနတာလား၊ ကၽြန္ေတာ္ကပဲ မေတာက္သည့္ မီးျခစ္ကို အထပ္ထပ္ျခစ္သလို ျဖစ္ေနလို႔လား။
ပိတ္ထားေသာစိတ္မ်ားကို ကၽြန္ေတာ္မည္သို႔ ဖြင့္ရပါမည္နည္း။ ရုတ္တရက္ပင္ ကြ်န္ေတာ္စိတ္မ်ား ဆုတ္နစ္သြားသည္။ ထိုဆုတ္နစ္ေသာစိတ္ျဖင့္ ေရွ႕မဆက္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ တဝက္တပ်က္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ရပ္လိုက္ပါသည္။
သူတို႔ကို အျပစ္မတင္မိပါ။ ေက်ာင္းသားသည္ ေက်ာင္းသားစိတ္ပဲ ရွိမည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ေက်ာင္းသားဘဝက ဆရာအတန္းမယူျဖစ္ေသာအခ်ိန္မ်ားတြင္ ေပ်ာ္ရြင္ျမဴးတူးခဲ့သည္မ်ားကို အမွတ္ရမိသည္။ အားလပ္ခ်ိန္ကို ဖဲ့ယူၿပီး ၾသဝါဒေပးလိုလွသည့္ ဆရာမ်ိဳးကို ကၽြန္ေတာ္တို႕တုန္းကလည္း မေက်မနပ္ျဖစ္မိသည္ပဲ ျဖစ္သည္။ စာသင္တာက တာဝန္ပဲမို႔ ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ ခံယူဖို႕တာရွိသည္။
စိတ္ကိုသင္တာမ်ိဳးကေတာ့ နာယူသူတို႔ လိုလိုလားလားရွိဖို႕လိုသည္ဟုထင္သည္။ ’ငါဆရာ၊ ငါေျပာတာ နားေထာင္ရမည္။ ဟု သေဘာမထားသင့္ပါ။ စိတ္ကို မထြန္းညိွႏိုင္လွ်င္လည္း ရွိေစေတာ့။ သူတို႔စိတ္ကို ဖိႀကိတ္တာမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္ေစသင့္ပါ။
သည္အျဖစ္က ကၽြန္ေတာ္က ိုဆံုးမလိုက္သလို ျဖစ္သြားသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ေတြးေစလိုသည္။ သူတို႔က အဆင္သင့္ျဖစ္ပံုမရေသး။ အေျခအေနႏွင့္ အခ်ိန္အခါမ်ား မရင့္မွည့္ေသးမီ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ဆႏၵမ်ား ျပည့္ဝႏိုင္ဦးမည္ မဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ျပန္ေမးမိသည္။ ’ငါအတတ္ႏိုင္ဆံုး ႀကိဳးစားၾကည့္သားပဲ။’ လိပ္ျပာလံုခ်င္ရံုနဲ႔ေတာ့ အခိ်န္မသင့္ ေသးသည္ ့ ႀကိဳးပမ္းမွူမိ်ဳးကို ဇြတ္အတင္းလုပ္သင့္ပါသလား။ စိတ္အတြင္းက အေျပာင္းအလဲသည္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းသာျဖစ္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ထင္သည္။
အခ်ိန္ကာလမ်ားကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွသာ ကၽြန္ေတာ္ ယခုေပးခ်င္ေသာMessage ကို သူတို႕အလိုလို သေဘာေပါက္လာတာမ်ိဳး ျဖစ္ခ်င္လည္းျဖစ္မည္။ မ်ိဳးဆက္အျမင္ျခင္းမတူေတာ့၍ ဘယ္ေတာ့မွ သေဘာမေပါက္ႏိုင္ေတာ့တာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။
ကၽြန္ေတာ္၏ မေအာင္ျမင္ေသာ စိတ္ကို သင္ျခင္းအမွႈႀကီးကို အဆံုးသတ္လိုက္ေသာအခါ ဝဋ္ေတာ့ျဖင့္ ကြ်တ္ေျခၿပီဟု သူတို႕ ႏွစ္ေထာင္းအားရ ျဖစ္သြားၾကသလား၊ က်န္ေနေသးသည့္အားလပ္ခ်ိန္တစ္နာရီကို ဘယ္လိုျဖဳန္းရမလဲ စဥ္စားေနၾကသလား မသိပါ။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့လမ္းဆံုလမ္းခြတြင္ ရပ္ၿပီး က်န္ရစ္ခဲ့သူလို ခံစားရသည္။ ဒီတိုင္းပဲထား လိုက္ရမလား၊ ထပ္ႀကိဳးစားၾကည့္ရ ေကာင္းမလား၊ ေဝခြဲ၍ မရႏိုင္ေသးပါ။
ေဒါက္တာျမင္႔ဦး
ေမာကၡ ပညာေရးမဂ ဇင္းမွ ကူးယူေဖၚျပပါသည္။