Saturday, December 3, 2011

ကေလးတုိ႔၏ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား

လမ္းေလွ်ာက္၊ စကားေျပာတတ္ လာသည္႕ ကေလးငယ္ မ်ားတြင္ မၾကာ ခဏ စိတ္ကူး ယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ား ရွိတတ္ ၾကသည္။ ကေလး တို့သည္ သူတို့ အေၾကာင္း ကို မိဘမ်ားအား ေျပာျပတတ္ ၾကသည္။ စိတ္ကူး ယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားရွိျခင္း သည္ ကေလးတစ္ေယာက္၏ ပံုမွန္ေန ထိုင္မႈဘဝကို မထိခိုက္သေရြ႔ ျပႆနာ တစ္ရပ္မဟုတ္ပါ။ မိဘႏွင္႕ ကေလးထိန္း မ်ားက အားေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ တားဆီး သည္ျဖစ္ေစ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား သည္ ကေလးတို့၏ ေခါင္းထဲမွ ေျခာက္ လအတြင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားေလ႕ရွိၾကပါသည္။ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားထားရွိ ျခင္းသည္ ႏွစ္ႏွစ္၊ သံုးႏွစ္အရြယ္ ကေလး မ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရေလ႕ရွိသည္။
လမ္းေလွ်ာက္ကာစ ကေလးမ်ား၏ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ မွတ္တိုင္မ်ား
လမ္းလွ်ာက္ကာစ ကေလးမ်ား၏ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈမွတ္တိုင္မ်ား အား ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ရွိရသည္။
- ၁၅ လသားအရြယ္ခန့္တြင္ ကေလးမ်ားသည္ သူတို့လိုခ်င္ရာကို လက္ ညႇိဳးၫႊန္ျပ၍ ျပသ တတ္ လာသည္။ မိဘ မ်ားအား ေပြ႔ဖက္တတ္လာသည္။
- ၁၈ လ ပတ္ဝန္းက်င္အရြယ္ ကေလးမ်ားသည္ အခက္အခဲႀကံဳေသာ အခါ အကူအညီ ေတာင္း တတ္လာသည္။
- ၂ ႏွစ္အရြယ္ကေလးမ်ားသည္ လက္ငင္းႀကံဳေတြ႔ခဲ႕ရေသာ အျဖစ္အပ်က္ မ်ားအား ျပန္ေျပာတတ္ေလ႕ရွိသည္။ သူတို့သည္ ႐ုပ္ပံုမ်ားပါသည္႕ ပံုျပင္မ်ား အား ဖတ္ျပလွ်င္ နားေထာင္လိုၾကသည္။
- ၃၀ လသားအရြယ္ (၂ ႏွစ္ခြဲ အရြယ္) ကေလးမ်ားသည္ ကစားဟန္ ေဆာင္တတ္သည္။
- ၃ ႏွစ္အရြယ္ကေလးမ်ားသည္ ႐ိုးရွင္းေသာ ကစားနည္းမ်ားကို စတင္ ကစားၾကသည္။
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြေတြက ဘယ္ သူေတြလဲ
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ မျမင္ရေသာ ကေလးတို့၏ အေဖာ္ အေပါင္းမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သူတို့သည္ ပံု သ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အရြယ္အစားအမ်ိဳး မ်ိဳးႏွင္႕ လာၾကသည္။ ကေလးတို့၏ စိတ္ ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား၏ ပံုပန္းသÌာန္ သည္ ကေလးတို့သိထားၿပီးသား တစ္ဦးဦး ကို အေျခခံထားတတ္သည္။ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကေလးတို့အား အေမ က ေျပာဖူးေသာ ပံုျပင္ထဲမွ ဇာတ္ေကာင္ မ်ားျဖစ္ႏိုင္သလို၊ သူတို့အၿမဲေဆာ႕ေလ႕ရွိ ေသာ အ႐ုပ္တစ္႐ုပ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ကေလးမ်ားတြင္ မည္သူႏွင္႕မွ် မတူဘဲ၊ သူတို့ဘာသာ စိတ္ကူးယဥ္ဖန္တီးထား ေသာ မိတ္ေဆြမ်ားလည္း ရွိႏိုင္သည္။ ကေလးတို့၏ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြ မည္သူပင္ျဖစ္ေစကာမူ ထိုသို့ေသာ စိတ္ ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား ထားရွိျခင္းသည္ စိုးရိမ္စရာကိစၥမဟုတ္လွပါ။
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားထားရွိျခင္း သည္ ကေလးတို့အား လုပ္ေဆာင္ဖြယ္ ကိစၥမ်ားအား နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင္႕ လုပ္ ေဆာင္တတ္လာေစသည္။ ကေလးမ်ား ေဆာ႕ကစားရာတြင္ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္း အျပည္႕ျဖင္႕ ကစားတတ္ေအာင္ ကူညီေပး သည္။ ၄င္းသည္ ကေလးမ်ားအား အမ်ိဳး မ်ိဳးေသာ အာ႐ံုခံစားမႈႏွင္႕ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား အား အႏၲရာယ္ကင္းစြာ လုပ္ေဆာင္တတ္ ေအာင္အကူအညီေပးသည္။ ကေလး၌ ခံစားေနရေသာ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားအား ေလ်ာ႕ ပါးေစသည္။
စိတ္ပညာရွင္မ်ား ထုတ္ေဖာ္ခဲ႕ေသာ အမ်ိဳးမ်ိဳးသာ သီအိုရီမ်ားအရ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင္႕ ေျပာဆိုေသာကေလးတို့ ၏ စကားမ်ားကို နားေထာင္ျခင္းျဖင္႕ ကမၻာေလာကႀကီးႏွင္႕ ထိေတြ႔ဆက္ဆံရာ၌ ကေလးတို့၏ စိုးရိမ္ေၾကာင္႕ၾကမႈ၊ ေၾကာက္ ရြံ႔မႈမ်ားအား သိရွိႏိုင္သည္။ အေမရိကန္ စိတ္ပညာအသင္း၏ အဆိုအရ စိတ္ကူး ယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားရွိေသာ ကေလးမ်ားသည္ ေက်ာင္းေနခ်ိန္တြင္ လိုအပ္ေသာ ကြ်မ္း က်င္မႈမ်ားအားရရွိေစသည္ဟုဆိုသည္။ အေမရိကန္ ကေလးပညာအကယ္ဒမီက လည္း စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင္႕ စကားေျပာျခင္း၊ ေဆာ႕ကစားျခင္းတို့သည္ ကေလးတို့၏ အျပဳအမူႏွင္႕ စိတ္ခံစားမႈ တြင္ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းကို တိုးေစႏိုင္ သလို စကားေျပာဆိုျခင္းႏွင္႕ အလားတူ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားအား တိုးတက္ေစသည္ ဟု ေဖာ္ထုတ္ခဲ႕သည္။
လမ္းေလွ်ာက္ကာစ ကေလးမ်ားႏွင္႕ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကာလ ရွည္ၾကာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားျဖစ္ႏိုင္သလို စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကေလးတို့ ဘဝ၌ ခဏအလည္လာေသာ ဧည္႕သည္ မ်ားလည္းျဖစ္ႏိုင္သည္။ ထို့ျပင္ စိတ္ကူး ယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားသည္ အခ်ိဳ႔ေနရာမ်ား၌ သာ ေတြ႔ရၿပီး၊ ကေလးမ်ား ကစား၊ သြား လာေသာေနရာတိုင္းတြင္ မရွိၾကသည္ လည္း တစ္ခါတစ္ရံျဖစ္တတ္သည္။ သို့ ေသာ္ မည္သို့ပင္ျဖစ္ေစ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကေလးတို့ဘဝတစ္ ေလွ်ာက္လံုးရွိ တည္ရွိေနမည္႕ မိတ္ေဆြ မ်ားေတာ႕ မဟုတ္ၾကပါေပ။
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား ဘယ္ အခ်ိန္မွာ ေပၚလာတတ္သလဲ
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကေလးတို့၏ အသက္ ႏွစ္ႏွစ္ႏွင္႕ ခုနစ္ ႏွစ္ၾကားတြင္ ေတြ႔ရတတ္ေသာ္လည္း လမ္းေလွ်ာက္တတ္ကာစ ႏွစ္ႏွစ္၊ သံုးႏွစ္ အရြယ္တြင္အမ်ားဆံုးေတြ႔ၾကရသည္။ ႏွစ္ ႏွစ္အရြယ္ ကေလးမ်ားတြင္ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားရွိျခင္းကို စတင္ေတြ႔ရွိရသည္။
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြတစ္ဦးတည္းျဖစ္ေစ၊ အမ်ားႀကီးပင္ျဖစ္ေစ လအနည္းငယ္ အၾကာတြင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားေလ႕ရွိၾက သည္။ အမ်ားအားျဖင္႕ ၄င္းတို့သည္ ေျခာက္လအတြင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားတတ္ ၾကၿပီး ထာဝရေပ်ာ္ကကြယ္သြားၾကသည္။ သို့ရာတြင္ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ လူပ်ိဳေပါက္၊ အပ်ိဳေပါက္အရြယ္၊ သို့တည္း မဟုတ္ အရြယ္ေရာက္သည္ထိ တည္ၿမဲေန တတ္သည္ကိုလည္း ရွားရွားပါးပါးေတြ႔ရ တတ္သည္။ 
ကေလးမ်ား၌ စိတ္ကူးယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ား ဘာေၾကာင္႕ရွိ
စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသည္ ကေလးတို့အား ၄င္းတို့ကိုယ္တိုင္ ဖန္တီး တည္ေဆာက္ထားေသာ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ကမၻာကို ရရွိေစသည္။ ကေလးမ်ား စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား ထားရွိရသည္႕ အေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႔မွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္သည္။ - သူတို့အား နားေထာင္ၿပီး၊ ေထာက္ခံေပးသူ လိုခ်င္ျခင္း။ - လက္ေတြ႔ဘဝတြင္ သူတို့မလုပ္ ႏိုင္ေသာ ကိစၥမ်ားအား စိတ္ကူးထဲမွာပင္ ျဖစ္ေစ လုပ္ေပးႏိုင္သည္႕သူလိုခ်င္ျခင္း။ - သူတို့အား ခ်စ္ျမတ္ႏိုး၊ အေလး ထားၿပီး ယုယမည္႕သူလိုခ်င္ျခင္း။ - သူတို့အား အျပစ္မရွာ၊ အမိန့္ မေပးေသာသူ လိုခ်င္ျခင္း။ - သူတို့ႏွင္႕ အခ်ိန္ေပးၿပီး ေဆာ႕ ကစားမည္႕သူ လိုခ်င္ျခင္း။ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြရွိသူကေလးမ်ား သည္ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြေျပာဆို၊ လုပ္ကိုင္ ေဆာ႕ကစားသမွ်အေပၚ ဆရာ လုပ္ေလ႕ရွိသည္။ ေလ႕လာမႈမ်ားအရ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြရွိေသာ ကေလးမ်ား သည္ ပိုမိုစိတ္ကူးယဥ္တတ္ၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ゞင္းကေလးမ်ားသည္ ေပ်ာ္စရာပံုျပင္မ်ားကိုလည္း အျခား ကေလးမ်ားထက္ ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကေၾကာင္း လည္း ေတြ႔ရသည္။ 
ကေလးတစ္ေယာက္တြင္ စိတ္ကူး ယဥ္ မိတ္ေဆြမ်ားရွိလွ်င္ ဘာလုပ္ရမလဲ
ကေလးတို့၏ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြ မ်ားသည္ အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာမရွိဘဲ ေပၚလာႏိုင္သလို၊ ေပ်ာက္ကြယ္ခ်င္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္သည္။ ကေလးတစ္ ေယာက္တြင္ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားရွိ ေၾကာင္း သိရပါက မိခင္မ်ားက စိုးရိမ္ ထိတ္လန့္တတ္ၾကသည္။ ကေလးတြင္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခ်ိဳ႔ယြင္းမႈမ်ားရွိေနသလား ဟု မိခင္မ်ားအေနျဖင္႕ မစိုးရိမ္သင္႕ေပ။ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားႏွင္႕ စကားေျပာ၊ ေဆာ႕ကစားေသာ ကေလး၏ပံုဟန္ကို ၾကည္႕ျခင္းျဖင္႕ ကေလးတို့၏ ခံစားခ်က္ မ်ားကို မိခင္က အကဲခတ္ႏိုင္ပါသည္။ သူမ ကေလး၏ အႀကိဳက္ႏွင္႕ မႀကိဳက္ ေသာ အရာမ်ားအေၾကာင္း သိႏိုင္သည္႕ျပင္ ကေလး၏အတြင္းသ႐ုပ္ကိုလည္း ခြဲျခား သိႏိုင္ပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြ မ်ားရွိေသာ ကေလးႏွင္႕ပတ္သက္၍ မိခင္ မ်ားအား စိုးရိမ္ျခင္း၊ စိတ္အေႏွာင္႕အယွက္ ျဖစ္ျခင္းတို့ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ အေျခ အေနမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ၄င္းတို့မွာ-
- ကေလးသည္ တစ္ခုခုကို ညစ္ေပ ေပြေနေအာင္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ သို့မဟုတ္ သူတို့ကို မလုပ္ရ၊ မေျပာရဟု ကန့္သတ္ ထားေသာ အရာတစ္ခုကို ေျပာသည္၊ လုပ္သည္ဆိုၾကပါစို့။ အေမက သူ(သို့) သူမအား ျပစ္တင္မာန္မဲေသာအခါ ကေလးသည္ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား အေပၚ အျပစ္ပံုခ်ေလ႕ရွိတတ္သည္။ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြထားရွိျခင္းသည္ အႏၲရာယ္မရွိေသာ္လည္း ယခုကိစၥမ်ိဳးကား မသင္႕ေတာ္ေခ်။
ဤကဲ႕သို့ ျပဳမူပံုသည္ ကေလးအေနျဖင္႕ အမွား၊ အမွန္ကို ခြဲျခား သိေသာ္လည္း သူ႔အျပဳအမူအတြက္ တာဝန္ယူလိုမႈမရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနသည္။ ဤကဲ႕သို့ ႀကံဳေတြ႔ရပါက မိခင္အေနျဖင္႕ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ကိုင္တြင္သင္႕သည္။ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ား လုပ္သည္မွာ လံုးဝမျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း မိခင္က ကေလး အား ေျပာျပကာ ညစ္ပတ္ေပေရေနမႈမ်ား အား ကေလးကိုယ္တိုင္ ရွင္းလင္းရန္ ေစခိုင္းသင္႕သည္။ မိခင္သည္ ကေလးအား တကယ္႕ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင္႕ မေပါင္းသင္း ဘဲ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားႏွင္႕သာ ေပါင္း သင္း ဆက္သြယ္ေနျခင္းမ်ိဳးကို လံုးဝခြင္႕ မျပဳသင္႕ေပ။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးသည္ ကေလးတစ္ေယာက္ ကာယဉာဏဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ ၏ အေရးႀကီးေသာအရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ကေလးတစ္ေယာက္သည္ စိတ္ကူးယဥ္မိတ္ေဆြမ်ားသာရွိၿပီး၊ သူ့ အရြယ္ တကယ္႕ကေလးမ်ားႏွင္႕ ေပါင္း သင္းဆက္ဆံမႈမရွိပါက ကေလး၏ လူမႈေရးဆိုင္ရာဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတြင္ အမွား အယြင္းတစ္ခုရွိေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ မိခင္အေနျဖင္႕ ကေလး စိတ္ကုထံုးပညာရွင္တစ္ေယာက္၏ အကူ အညီကို ရယူရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ေပသည္။
Ref: Toddlers and Imiginary Friends by Ratnakar Kini.
ေဒါက္တာေက်ာ္စြာထြန္း (ေဆးဝါးေဗဒ)

No comments: