ဟားဘတ္
စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္မွာ မသင္ခဲ႕ရေလသမွ် ဆိုေသာ စာအုပ္ တစ္အုပ္ကို
ဖတ္ခဲ့ရဖူးပါသည္။ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္သည္ ကမၻာေပၚတြင္ အေတာ္ဆံုး
ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ မန္ေနဂ်ာမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးသမားမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးရာ
ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး တစ္ေက်ာင္းအျဖစ္လည္း ၾကားဖူးထားပါသည္။ သို႔တိုင္ ဟားဘတ္
စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္သားမ်ား ကိုယ္တိုင္ မသင္အံခဲ့ရေသာ အရာမ်ားလည္း
ရွိေသးပါလားဟု ထိုစဥ္က ေတြးမိပါသည္။ ယခု ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို
ထပ္ဖတ္ရျပန္ပါၿပီ။ ထိုေဆာင္းပါး၏ ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ “သင့္ဘဝကို
ဘယ္လိုတိုင္းတာမည္လဲ (How Will You Measure Your Life)” ဟု ျဖစ္သည္။
ေဆာင္းပါးေရးသူမွာ ဟားဘတ္စီးပြားေရး ေက်ာင္းေတာ္မွာ ပါေမာကၡတစ္ဦးအျဖစ္ သင္ၾကားေဆာင္ရြက္ေနၿပီး၊ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ပညာရပ္တြင္ ဆရာတစ္ဆူျဖစ္ကာ၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္မ်ား ေရးသားျခင္းျဖင့္ နာမည္ႀကီးသူ ကေလတန္ အမ္ ခရစၥတန္ဆန္ ျဖစ္သည္။ ယခု ေဆာင္းပါးကေတာ့ သူ႔မူရင္းေခါင္းစဥ္ထက္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္မွ ဆရာတစ္ဦး၏ ဖြင့္ဟဝန္ခံခ်က္ ဟုပင္ နာမည္ေပးထိုက္လွသည္။
လူအမ်ားစုက သူ႔လို ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးထံမွ လြန္စြာ အႀကံဥာဏ္ ရရွိလိုၾကသည္။ နာမည္ေက်ာ္ အင္တဲလ္လို နည္းပညာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ိဳးကပင္ သူ႔ထံမွ အႀကံဥာဏ္ကို မိနစ္ပိုင္းစာမွ်ျဖစ္ျဖစ္ ရလိုသည္။ သို႔ေသာ္ ခက္သည္မွာ သူဘယ္လိုေတြးမိသလဲ ဆိုသည္ကိုသာ ေမးလိုၾကၿပီး၊ ေမးသူမ်ားကိုယ္တိုင္ ဘယ္လိုေတြးရမည္ဆိုသည့္ အခ်က္အား မေမးၾကျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈဆိုသည့္ အမႈကိစၥမွာ ဘယ္ေတာ့မွ တရားေသနည္းလမ္းမ်ား ဆုပ္ကိုင္မရႏိုင္သည္ကို ပါေမာကၡႀကီး ေကာင္းေကာင္းသိပါသည္။ သူ႔အယူအဆမွာ ကိုယ့္အေျခအေနကိုယ္ မွန္ကန္သည့္႐ႈေထာင့္မွ ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ေရးကသာ အေရးအႀကီးဆံုး ျဖစ္သည္ဟူ၍ . . .။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း တပည့္ေက်ာင္းသားမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ သီအိုရီေပါင္းမ်ားစြာ သူသင္ေပးခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ထိုသီအိုရီမ်ားကို မည္သို႔ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ထားသလဲ ဆိုေသာ အပိုင္းကိုလည္း သင္ေပးခဲ့သည္။ သင္ခန္းစာ ေနာက္ဆံုးေန႔ေရာက္လွ်င္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ထိုသီအိုရီ မွန္ဘီလူးမ်ား ေအာက္မွာခ်၍ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ေစသည္။ ထိုသို႔ သံုးသပ္ေစႏိုင္ရန္ ေမးခြန္းသံုးခုကို ေမးသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ငယ္စဥ္က ၾကားဖူးေသာ ပံုျပင္မ်ားထဲမွ ဒိသာပါေမာကၡဆရာႀကီးမ်ားက တပည့္မ်ားအား ပညာစမ္းပံုႏွင့္ပင္ တူေနေသးေတာ့သည္။ ယင္းပုစၦာ သံုးရပ္မွာ - (၁) သင့္လုပ္ငန္းမွာ ေပ်ာ္ရႊင္မယ္ ဆိုတာ ေသခ်ာရဲ႕လား၊ ေသခ်ာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ (၂) သင္သည္ သင့္အိမ္ေထာင္ဖက္ႏွင့္ မိသားစုဝင္မ်ားအတြက္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ မခန္းေသာ စမ္းေရတြင္းႀကီး ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေသခ်ာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ (၃) ေထာင္မက်ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆံုး အေမးပုစၦာက ေပါ့တိေပါ့ပ်က္ႏိုင္သလိုလို၊ ပ်က္ေခ်ာ္ေခ်ာ္ ျဖစ္ေနသလိုလို ရွိသည့္တိုင္ အေရးႀကီးသည္ဟု ပါေမာကၡ ခရစၥတန္ဆန္က ဝန္ခံပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူ႔ တပည့္တခ်ိဳ႕သည္ မည္မွ် လိမၼာ ေကာင္းမြန္သူမ်ား ျဖစ္ေနခဲ့ေစဦးေတာ့ ဘဝ၏ အခ်ိဳးေကြ႔မ်ားကို ကြ်မ္းက်င္မွန္ကန္စြာ ပဲ့ကိုင္မႈ မျပဳႏိုင္ခဲ့သျဖင့္ ႐ံုးေရာက္ ဂါတ္ေရာက္၊ ေထာင္က် တန္းက် ျဖစ္ရသည္ကို သူႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရ၍ပင္။ မည္သို႔ေသာ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈ သီဝရီမ်ားကို သင္ၾကားေပးလိုက္ႏိုင္ဦးေတာ့ အသြားမေတာ္ တစ္လွမ္း အစားမေတာ္ တစ္လုပ္ျဖင့္ မေအာင္ျမင္ေသာ စီမံခန္႔ခြဲသူ၊ ေခါင္းေဆာင္သူမ်ား အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကရသည္ကို ယခုေဆာင္းပါးျဖင့္ ပါေမာကၡႀကီးက ဝန္ခံလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ပထမအေမးပုစၦာကို တပည့္မ်ားက ေျဖဆိုၾကရာတြင္ အမ်ားစုက ဘဝတြင္ ေငြသည္ အရာရာကို ဖန္တီးစြမ္းေဆာင္ေပးႏိုင္ေသာ ပင္မလက္သည္ႀကီးဟု ယူဆၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထိုအခါမ်ားတြင္ သူက သူ့ဘဝႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး တပည့္မ်ားကို လမ္းမွန္ျပညႊန္ေပးသည္။ သူလည္း တစ္ခ်ိန္က အလုပ္ထဲတြင္ ဘဝကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ထားခဲ့သည္။ ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္မ်ားအတိုင္း မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈထားသည္။ မနက္ခင္း အိမ္မွအလုပ္သို႔ သြားရာတြင္ မိမိကိုယ္မိမိ ထားရွိေသာ ယံုၾကည္ႏွစ္ၿခိဳက္မႈသည္ အလုပ္ခြင္တြင္ ၁၀ နာရီ ၾကာရွည္ခဲ့ၿပီးေနာက္ အိမ္ျပန္ခရီးတြင္ ျပန္ပါမလာေတာ့ေၾကာင္းကို ေတြ႔ရသည္။ တစ္ပါးသူမ်ားအား ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေပးမည့္သူတစ္ဦးသည္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ထိုသို႔ မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္ႏွစ္ၿခိဳက္မႈ ေလွ်ာ့ပါးလာရလွ်င္ အဆင္ေျပႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားရႏွစ္ၿခိဳက္ႏိုင္မႈက တစ္ေန႔တျခား တိုးတက္လာရမည့္အစား လံုးပါးပါးသြားရ၊ ႐ံႈ႔တြသြားရလွ်င္ ေငြကို တင္းေတာင္းႏွင့္ ခ်ိန္၍ေပးလွ်င္ပင္ ေရရွည္တြင္ အဆင္ေျပႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေခ်။
ထို႔ေၾကာင့္ ပါေမာကၡႀကီး၏ အျမင္မွာ လူတစ္ဦးသည္ မိမိအလုပ္၌ အသိပညာ တိုးပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္စရာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရွိသည္ဆိုလွ်င္၊ တာဝန္ယူမႈမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာသည္ ဆိုပါလွ်င္၊ မိမိ၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ တစ္ပါးသူကို ကူညီရာ ေရာက္သည္ဆိုပါလွ်င္၊ မိမိ၏ ေအာင္ျမင္သိမ္းပိုက္ႏိုင္မႈမ်ား ႏွင္႕
ပတ္သက္ၿပီး အမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳသည္ ဆိုပါလွ်င္ ထိုသူ၏ အလုပ္သည္
ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ေပးမည္မွာ ေသခ်ာသည္ဟု ဆိုေလသည္။ ကိုယ္တိုင္
ေပ်ာ္ရႊင္မႈမရွိေသာ၊ အားရေက်နပ္မႈ မရွိသူတစ္ဦးသည္ သူ၏အိမ္ေထာင္ဘက္ႏွင့္
မိသားစုတို႔ကို မည္သို႔ ေရရွည္ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ေပးႏိုင္ပါမည္လဲ။
မိမိကိုယ္တိုင္က ေပ်ာ္ရႊင္မႈမခမ္းေသာ စမ္းေရတြင္းႀကီး ျဖစ္ေနမွသာ
အိမ္သားအိမ္သူ၊ သားသမီးတို႔က ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ အမွန္ေတာ့
စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဟူသည္မွာ သိေန႐ံုျဖင့္မၿပီး၊ ေကာင္းမြန္စြာ
က်င့္သံုးေဆာက္တည္ႏိုင္လွ်င္ မြန္ျမတ္ေသာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျဖစ္သည္ဟု
ပါေမာကၡႀကီးက ဆိုသည္။
စီးပြားေရး လုပ္ရေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ဝယ္ျခင္း၊ ေရာင္းျခင္း၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း တို႔ကိုသာ လူမ်ားက ေျပးျမင္ေလ့ရွိသည္။ ယင္းမွာ ကံဆိုးလွပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ ေရာင္းေရးဝယ္တာမ်ားမွ ရရွိသည့္ အက်ိဳးအျမတ္သည္ လူမ်ားကို ေျမေတာင္ေျမႇာက္ေပးရေသာ ကိစၥေလာက္ ရလဒ္ေကာင္းသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း ပါေမာကၡႀကီးက တပည့္မ်ားအား ဖြင့္ဟခဲ့သည္။ မည္သို႔ျဖစ္ေစ ထိုသို႔ေသာ အေျခခံ အခ်က္ေလးမ်ားကိုေတာ့ တပည့္မ်ား သိသြားေစခ်င္သည္ဟု သူက ဆိုသည္။ ဒုတိယအေမးပုစၦာကို ေျဖၾကားၾကရာတြင္ မည္သို႔ေသာ မဟာဗ်ဴဟာျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္မည္၊ မည္သို႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည္ ဆိုသည္က အေရးႀကီးသည္။ ကုမၸဏီတစ္ခု၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုသည္ ယင္း၌ရွိေသာ လူအင္အားမ်ားကို ကြ်မ္းက်င္ အႏုပညာေျမာက္စြာ အသံုးမခ်တတ္လွ်င္ ရလဒ္သည္ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္ႏွင့္ တျခားစီ ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ တစ္ခ်က္ခုတ္ အားလံုးျပတ္ ျဖစ္ရမည့္အစား၊ ခုတ္ရာတျခား ရွရာတစ္လြဲ ျဖစ္သြားလိမ့္မည္။ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ျပတ္သားေသာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို ခ်က္ျခင္းပင္ လိုခ်င္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ႏွစ္ေပါင္း ၾကာရွည္စြာ ထိုသို႔ေသာ အလုပ္ခြင္မ်ားထဲ၌ ေရာက္ရွိေနေသာ တပည့္ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ ျပန္ေတြ႔ရေသာအခါ ပါေမာကၡႀကီး ထိတ္လန္႔သြားရသည္။ မန္ေနဂ်ာ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ေနေသာ တပည့္ေက်ာ္ႀကီးမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္ဖက္ႏွင့္ ခြာၿပဲခဲ့ၾကရသည္။ သားသမီးမ်ားက သူတို႔အား အထူးအဆန္း ၿဂိဳဟ္သားတစ္ေကာင္လို ၾကည့္ျခင္းကို ခံေနၾကရသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူတို႔သည္ စီမံခန္႔ခြဲမႈတြင္ ဘြဲ႔ရၾကသည့္တိုင္ အိမ္ေထာင္သာယာေရးတြင္ သူငယ္တန္းမွ် မေအာင္သူမ်ား ျဖစ္ေနၾက၍ပင္။ ထိုသို႔ ဒုကၡမ်ားကို မႀကံဳခဲ့ရသူမ်ားအား ေလ့လာၾကည္႕ရာ မိမိ၏ အခ်ိန္၊ အစြမ္းအစႏွင့္ စြမ္းအင္ကို အက်ိဳးရွိစြာ အသံုးခ်ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ေနၾကသည္။
ပါေမာကၡႀကီးက သူ႔ဘဝရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းလင္းစြာ ေတြ႔ရွိခဲ့ျခင္းသည္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည္ဟု ဝန္ခံသည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက သူသည္ စာအုပ္ႀကီးမ်ားထဲတြင္ နစ္ေျမာခဲ့သည္။ စီးပြားေရးအေၾကာင္းကို တစ္ေန႔တစ္နာရီ ေပး၍ ေလ့လာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ႏွစ္လံုးေနမွ ထိုစာအုပ္ႀကီးပါ အယူအဆမ်ားကို အသံုးျပဳရသည္က တစ္ႀကိမ္တစ္ေလမွ်သာ ရွိခဲ့သည္။ ေန႔စဥ္ ရွင္သန္ေနထိုင္ရမည္႕ သူ႔မိသားစု ဘဝအတြက္ သူထိုမွ် မေလ့လာခဲ့။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္မ်ားကို လြဲမွားစြာ အသံုးခ်မိေလျခင္းဟု ေတြးမိလာသည္။ ဘဝဟူသည္ ဂိုးမရရွိေသးသေရြ႕ အခ်ိန္ပိုေပးၿပီး အကန္ခိုင္းမည့္ ေဘာလံုးပြဲတစ္ပြဲ မဟုတ္ပါ။ ထို့ေၾကာင့္ ကိုယ့္ဘဝ ရည္ရြယ္ရာကို ရွာမေတြ႔ဘဲ အခ်ိန္မ်ားကို ဦးတည္ခ်က္မဲ့ သံုးစြဲပစ္ျခင္းသည္ ဘဝတြင္ ေလာင္းေၾကး ႀကီးသြားေစပါသည္။ တကၠသိုလ္တြင္ အေရးႀကီးဆံုး သင္ယူရမည့္ကိစၥမွာ အျခားမဟုတ္။ မိမိအတြက္ ရွင္းလင္းေသာ ဘဝရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုကို အေတြ႕ရွာႏိုင္ဖို႔သာ ျဖစ္သည္။ မဟုတ္လွ်င္ေတာ့ သြားေပဦးေတာ့ လိႈင္းထန္ေသာ ဘဝသမုဒၵရာႀကီးထဲ ပဲ့မပါေသာေလွငယ္ျဖင့္ ...။ ရည္ရြယ္ရာ တစ္ခုခု မရွိလွ်င္ျဖင့္ ဘဝဟူသည္မွာ အေခါင္းပြႀကီးသာ ျဖစ္ေနလိမ့္မည္။
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုမွ ေခါင္းေဆာင္သူတစ္ဦး အတြက္ကဲ့သို႔ပင္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဘဝဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားအတြက္လည္း အခ်ိန္၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ အစြမ္းအစတို႔က အကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ ရရွိႏိုင္သည္။ ယင္းတို႔ကို ေကာင္းမြန္စြာ အသံုးျပဳႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ေပ်ာ္ရႊင္ေသာ အိမ္ေထာင္ဖက္တစ္ေယာက္၊ အားရေက်နပ္စရာ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ား၊ ကိုယ့္လူ႔အသိုက္အၿမံဳအတြက္ ေပးဆပ္ႏိုင္မႈ၊ သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ေအာင္ျမင္မႈ စသည္တို႔ကို ရရွိႏိုင္မည္။ ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွားလွ်င္ မွားသလို ရလဒ္ေတြက ဆိုးသြားႏိုင္သည္။ ကံေပးသျဖင့္ အခြင့္အလမ္းကေလးမ်ား ေပၚလာဦးေတာ့.. မိမိက လြဲမွားစြာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုက္ေသာအခါ ရလဒ္ေတြ ဆိုးဝါးရျပန္သည္။ တပည့္အမ်ားစုသည္ အလုပ္အတြက္ အခ်ိန္ေတြ ပံုေအာၿပီး ေပးခဲ့ၾကေသာ္လည္း၊ မိသားစုအတြက္၊ အိမ္ေထာင္ဖက္အတြက္ တစ္နာရီ အခ်ိန္ေပးရသည္ကိုပင္ မ်ားလွၿပီဟု ထင္ေနၾကသည္ကို ပါေမာကၡႀကီး ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ သည္လိုျဖင့္ အသက္အရြယ္ ေထာက္လာေသာအခါ ကေလးမ်ားက အျပဳအမူေတြ ဆိုးဝါးလြဲေခ်ာ္ၾကကုန္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သည္လိုျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုခန္႔ ကုန္ခ်ိန္တြင္ ကြ်န္ေတာ္/ကြ်န္မ ေျမးကေလး၊ ေျမးမေလးကေတာ့ ေတာ္လိုက္တာဟု ၈ုဏ္ယူဖို႔ပင္ အဆင္မေျပ ျဖစ္လာၾကသည္။ ထို႔အတြက္ ပါေမာကၡႀကီး၏ အႀကံေပးစကားက အကန္႔သတ္နဲ႔သာ ရေသာ အခ်ိန္၊ အစြမ္းအစႏွင့္ စြမ္းအင္တို႔ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေနရာခ်ထားဖို႔ ျဖစ္သည္။
ဆက္၍ ပါေမာကၡႀကီးက စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဘာသာရပ္ပါ ဇယားတစ္ခုကို ကိုးကားျပန္သည္။ (ပံုကိုၾကည့္ပါ) ဇယားသည္ လုပ္ငန္းတစ္ခုအတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သို႔ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ရမည္ကို ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ဇယားတြင္ လုပ္ငန္းတစ္ခုမွာ ပါဝင္ၾကတဲ့အတြက္ ဘာေတြေပၚထြက္လာေစခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား ဆႏၵႏွင္႕ ဆႏၵရွိတဲ့ ရလဒ္ေပၚလာဖို႔ ဘာေတြလုပ္ၾကမယ္ဆိုတဲ့ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူေတြရဲ႕ သေဘာတူညီမႈဟူေသာ ျမားမ်ားကို ေတြ႔ရမည္။ ပထမတစ္မ်ိဳးမွာ ရလဒ္ပိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး၊ ဒုတိယ တစ္မ်ိဳးမွာ အားထုတ္မႈပိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သေဘာတူညီမႈျဖစ္သည္။
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကရသည့္ မည္သည့္လုပ္ငန္းတြင္မဆို သေဘာတူညီမႈ နည္းပါးေနလွ်င္ ပါဝါကို သံုးရသည္။ ပါဝါ ဟုဆိုရာ၌ ဆုေပး ဒဏ္ေပးေတြ ပါမည္။ ဖိအားေပးတာေတြ ပါမည္။ ပါဝါကို သံုးရင္း ၾကာလာေသာအခါ က်င့္သားရလာမည္။ လုပ္ငန္းသေဘာႏွင့္ အသားက်လာမည္။ လုပ္ငန္းအထာကို သိလာမည္။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ ပါဝါကို ဆက္လက္သံုးစြဲဖို႔ မလိုအပ္ေတာ့ေခ်။ ထိုသီအိုရီကို ပါေမာကၡႀကီးက တပည့္မ်ား၏ အိမ္ေထာင္သာယာေရးႏွင့္ ယွဥ္တြဲ စဥ္းစားျပသည္။ အထူးသျဖင့္ မိမိ၏ ရင္ေသြး မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကိုင္တြယ္ရာတြင္ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ေရာက္လာမွ ပါဝါကိုသံုးရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ထိုသို႔ ရင့္မာမသြားမီကတည္းက မိဘမ်ားသည္ ကေလးငယ္မ်ားအား မိသားစုတြင္း အထာတစ္ခု ေပၚေပါက္လာေစရန္ ေမြးျမဴေပးရမည္။ မိသားစုတစ္ခုသည္လည္း ကုမၸဏီတစ္ခုကဲ့သို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရေသာ သဘာဝရွိသည္ မဟုတ္ပါလား။ ကေလးသည္ ကိုယ့္ျပႆနာကို ကိုယ္ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာ ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး ရွိေနေစရန္အတြက္ လိုအပ္သည့္ ထိုအထာမ်ိဳးကို စာသင္ေက်ာင္းမ်ားက သင္ေပးလိုက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
တတိယအေမးပုစၦာကို ရွင္းလင္းႏိုင္ရန္အတြက္ အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈမ်ားကို မေရြးခ်ယ္ၾကရန္ ပါေမာကၡႀကီးက တိုက္တြန္းသည္။ အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။ ရွင္းရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္ မဟုတ္ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ကုန္က်စရိတ္ဆိုသည္ကို ပံုေသတြက္ထား၍ ရႏိုင္သည္မဟုတ္ပါ။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ ျမတ္မလား ႐ံႈးမလား မေသခ်ာဘဲ ထီထိုးသလို စိုက္ထားရျခင္းမ်ိဳးကို အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈ (Marginal Cost) ဟုေခၚသည္။ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္ထြက္ ေမာင္မယ္မ်ားသည္ ထိုကိစၥမ်ိဳးကို ဝါသနာ ထံုၾကဟန္ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕ ကိစၥမ်ားသည္ ျမတ္ႏိုင္ေျခမ်ားၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ လူတစ္ဦး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ ကိုယ္က်င့္သိကၡာႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေနလွ်င္ေတာ့ ထိုသို႔ေသာ တဲတဲေလး ျဖစ္ေနသည့္ အရင္းအႏွီးမ်ိဳးကို ေရွာင္ရွားရေပမည္။ “တစ္ခါတည္းပါ” ဟု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မမွားလိုက္ပါႏွင့္။ ထိုတစ္ခါတည္းမွာပင္ ႐ံုးေရာက္ ဂတ္ေရာက္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ေထာင္ထဲ တန္းထဲလည္း သြားေနရႏိုင္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္ေဆာက္ထားခဲ့ရေသာ သိကၡာႏွင့္ အမည္နာမသည္ ၿဖိဳဖ်က္ရန္ ၅ မိနစ္မွ်သာ အခ်ိန္ၾကာသည္ ဟူေသာ ဆိုစကားကို သတိထားရေပမည္။
ဂုဏ္သိကၡာဆံုး႐ံႈးရျခင္းသည္ ေငြေၾကးဆံုး႐ံႈးရျခင္းထက္ မ်ားစြာပိုဆိုးပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို မႏွစ္ၿခိဳက္ႏိုင္ေတာ့ေသာ လိပ္ျပာ မလံုသည့္ ဘဝမ်ိဳးသို႔လည္း ေရာက္ရွိႏိုင္ပါသည္။ ပညာတတ္ျဖစ္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ား ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အမွားကို အမွားဟု သိၾကၿမဲျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ သိေနသည့္ ၾကားမွ “ဒီတစ္ခါေတာ့ကြာ ...” “တစ္ခါတည္း ပါကြာ” ဟူေသာ လက္သံုးစကားေလးမ်ားျဖင့္ က်ဴးလြန္မိတတ္ၾကသည္။
ပါေမာကၡႀကီးကေတာ့ သူ႔အျမင္ သူ႔႐ႈေထာင့္၊ သူ႔ဘဝအေတြ႕အႀကံဳမ်ားမွ ပုစၦာသံုးရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တပည့္မ်ားကို မွာၾကားေနပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ တက္ဖူးခ်င္မွ တက္ဖူးၾကေပမည္။ သို႔ေသာ္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡႀကီး၏ ဝန္ခံသံမ်ား၊ ဆံုးမသံမ်ားကိုေတာ့ လွမ္းနားစြင့္ႏိုင္ပါသည္။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ အေျပာလြယ္သေလာက္ ရြာလည္တတ္ေသာ ကိစၥလည္းျဖစ္ရာ အဆင္မသင့္လွ်င္ သူတစ္ပါးအား ေခါင္းေဆာင္မႈ ေပးရင္းေပးရင္း မိမိကိုယ္တိုင္၏ ဘဝလမ္း ေပ်ာက္ဆံုးသြားတတ္သည္ျဖစ္ရာ မ႐ံႈးေသာေခါင္းေဆာင္မႈမ်ားကို ျပဳႏိုင္ၾကေစရန္ ဆႏၵျပဳလိုက္ရေပသည္။
Ref: How Will You Measure Your Life? By Clayton M Christensen
လြင္အံ့
ေဆာင္းပါးေရးသူမွာ ဟားဘတ္စီးပြားေရး ေက်ာင္းေတာ္မွာ ပါေမာကၡတစ္ဦးအျဖစ္ သင္ၾကားေဆာင္ရြက္ေနၿပီး၊ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ပညာရပ္တြင္ ဆရာတစ္ဆူျဖစ္ကာ၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္မ်ား ေရးသားျခင္းျဖင့္ နာမည္ႀကီးသူ ကေလတန္ အမ္ ခရစၥတန္ဆန္ ျဖစ္သည္။ ယခု ေဆာင္းပါးကေတာ့ သူ႔မူရင္းေခါင္းစဥ္ထက္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္မွ ဆရာတစ္ဦး၏ ဖြင့္ဟဝန္ခံခ်က္ ဟုပင္ နာမည္ေပးထိုက္လွသည္။
လူအမ်ားစုက သူ႔လို ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးထံမွ လြန္စြာ အႀကံဥာဏ္ ရရွိလိုၾကသည္။ နာမည္ေက်ာ္ အင္တဲလ္လို နည္းပညာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ိဳးကပင္ သူ႔ထံမွ အႀကံဥာဏ္ကို မိနစ္ပိုင္းစာမွ်ျဖစ္ျဖစ္ ရလိုသည္။ သို႔ေသာ္ ခက္သည္မွာ သူဘယ္လိုေတြးမိသလဲ ဆိုသည္ကိုသာ ေမးလိုၾကၿပီး၊ ေမးသူမ်ားကိုယ္တိုင္ ဘယ္လိုေတြးရမည္ဆိုသည့္ အခ်က္အား မေမးၾကျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈဆိုသည့္ အမႈကိစၥမွာ ဘယ္ေတာ့မွ တရားေသနည္းလမ္းမ်ား ဆုပ္ကိုင္မရႏိုင္သည္ကို ပါေမာကၡႀကီး ေကာင္းေကာင္းသိပါသည္။ သူ႔အယူအဆမွာ ကိုယ့္အေျခအေနကိုယ္ မွန္ကန္သည့္႐ႈေထာင့္မွ ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ေရးကသာ အေရးအႀကီးဆံုး ျဖစ္သည္ဟူ၍ . . .။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း တပည့္ေက်ာင္းသားမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ သီအိုရီေပါင္းမ်ားစြာ သူသင္ေပးခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ထိုသီအိုရီမ်ားကို မည္သို႔ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ထားသလဲ ဆိုေသာ အပိုင္းကိုလည္း သင္ေပးခဲ့သည္။ သင္ခန္းစာ ေနာက္ဆံုးေန႔ေရာက္လွ်င္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ထိုသီအိုရီ မွန္ဘီလူးမ်ား ေအာက္မွာခ်၍ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ေစသည္။ ထိုသို႔ သံုးသပ္ေစႏိုင္ရန္ ေမးခြန္းသံုးခုကို ေမးသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ငယ္စဥ္က ၾကားဖူးေသာ ပံုျပင္မ်ားထဲမွ ဒိသာပါေမာကၡဆရာႀကီးမ်ားက တပည့္မ်ားအား ပညာစမ္းပံုႏွင့္ပင္ တူေနေသးေတာ့သည္။ ယင္းပုစၦာ သံုးရပ္မွာ - (၁) သင့္လုပ္ငန္းမွာ ေပ်ာ္ရႊင္မယ္ ဆိုတာ ေသခ်ာရဲ႕လား၊ ေသခ်ာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ (၂) သင္သည္ သင့္အိမ္ေထာင္ဖက္ႏွင့္ မိသားစုဝင္မ်ားအတြက္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ မခန္းေသာ စမ္းေရတြင္းႀကီး ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေသခ်ာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ (၃) ေထာင္မက်ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆံုး အေမးပုစၦာက ေပါ့တိေပါ့ပ်က္ႏိုင္သလိုလို၊ ပ်က္ေခ်ာ္ေခ်ာ္ ျဖစ္ေနသလိုလို ရွိသည့္တိုင္ အေရးႀကီးသည္ဟု ပါေမာကၡ ခရစၥတန္ဆန္က ဝန္ခံပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူ႔ တပည့္တခ်ိဳ႕သည္ မည္မွ် လိမၼာ ေကာင္းမြန္သူမ်ား ျဖစ္ေနခဲ့ေစဦးေတာ့ ဘဝ၏ အခ်ိဳးေကြ႔မ်ားကို ကြ်မ္းက်င္မွန္ကန္စြာ ပဲ့ကိုင္မႈ မျပဳႏိုင္ခဲ့သျဖင့္ ႐ံုးေရာက္ ဂါတ္ေရာက္၊ ေထာင္က် တန္းက် ျဖစ္ရသည္ကို သူႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရ၍ပင္။ မည္သို႔ေသာ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈ သီဝရီမ်ားကို သင္ၾကားေပးလိုက္ႏိုင္ဦးေတာ့ အသြားမေတာ္ တစ္လွမ္း အစားမေတာ္ တစ္လုပ္ျဖင့္ မေအာင္ျမင္ေသာ စီမံခန္႔ခြဲသူ၊ ေခါင္းေဆာင္သူမ်ား အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကရသည္ကို ယခုေဆာင္းပါးျဖင့္ ပါေမာကၡႀကီးက ဝန္ခံလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ပထမအေမးပုစၦာကို တပည့္မ်ားက ေျဖဆိုၾကရာတြင္ အမ်ားစုက ဘဝတြင္ ေငြသည္ အရာရာကို ဖန္တီးစြမ္းေဆာင္ေပးႏိုင္ေသာ ပင္မလက္သည္ႀကီးဟု ယူဆၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထိုအခါမ်ားတြင္ သူက သူ့ဘဝႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး တပည့္မ်ားကို လမ္းမွန္ျပညႊန္ေပးသည္။ သူလည္း တစ္ခ်ိန္က အလုပ္ထဲတြင္ ဘဝကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ထားခဲ့သည္။ ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္မ်ားအတိုင္း မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈထားသည္။ မနက္ခင္း အိမ္မွအလုပ္သို႔ သြားရာတြင္ မိမိကိုယ္မိမိ ထားရွိေသာ ယံုၾကည္ႏွစ္ၿခိဳက္မႈသည္ အလုပ္ခြင္တြင္ ၁၀ နာရီ ၾကာရွည္ခဲ့ၿပီးေနာက္ အိမ္ျပန္ခရီးတြင္ ျပန္ပါမလာေတာ့ေၾကာင္းကို ေတြ႔ရသည္။ တစ္ပါးသူမ်ားအား ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေပးမည့္သူတစ္ဦးသည္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ထိုသို႔ မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္ႏွစ္ၿခိဳက္မႈ ေလွ်ာ့ပါးလာရလွ်င္ အဆင္ေျပႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားရႏွစ္ၿခိဳက္ႏိုင္မႈက တစ္ေန႔တျခား တိုးတက္လာရမည့္အစား လံုးပါးပါးသြားရ၊ ႐ံႈ႔တြသြားရလွ်င္ ေငြကို တင္းေတာင္းႏွင့္ ခ်ိန္၍ေပးလွ်င္ပင္ ေရရွည္တြင္ အဆင္ေျပႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေခ်။
ထို႔ေၾကာင့္ ပါေမာကၡႀကီး၏ အျမင္မွာ လူတစ္ဦးသည္ မိမိအလုပ္၌ အသိပညာ တိုးပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္စရာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရွိသည္ဆိုလွ်င္၊ တာဝန္ယူမႈမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာသည္ ဆိုပါလွ်င္၊ မိမိ၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ တစ္ပါးသူကို ကူညီရာ ေရာက္သည္ဆိုပါလွ်င္၊ မိမိ၏ ေအာင္ျမင္သိမ္းပိုက္ႏိုင္မႈမ်ား
စီးပြားေရး လုပ္ရေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ဝယ္ျခင္း၊ ေရာင္းျခင္း၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း တို႔ကိုသာ လူမ်ားက ေျပးျမင္ေလ့ရွိသည္။ ယင္းမွာ ကံဆိုးလွပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ ေရာင္းေရးဝယ္တာမ်ားမွ ရရွိသည့္ အက်ိဳးအျမတ္သည္ လူမ်ားကို ေျမေတာင္ေျမႇာက္ေပးရေသာ ကိစၥေလာက္ ရလဒ္ေကာင္းသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း ပါေမာကၡႀကီးက တပည့္မ်ားအား ဖြင့္ဟခဲ့သည္။ မည္သို႔ျဖစ္ေစ ထိုသို႔ေသာ အေျခခံ အခ်က္ေလးမ်ားကိုေတာ့ တပည့္မ်ား သိသြားေစခ်င္သည္ဟု သူက ဆိုသည္။ ဒုတိယအေမးပုစၦာကို ေျဖၾကားၾကရာတြင္ မည္သို႔ေသာ မဟာဗ်ဴဟာျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္မည္၊ မည္သို႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည္ ဆိုသည္က အေရးႀကီးသည္။ ကုမၸဏီတစ္ခု၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုသည္ ယင္း၌ရွိေသာ လူအင္အားမ်ားကို ကြ်မ္းက်င္ အႏုပညာေျမာက္စြာ အသံုးမခ်တတ္လွ်င္ ရလဒ္သည္ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္ႏွင့္ တျခားစီ ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ တစ္ခ်က္ခုတ္ အားလံုးျပတ္ ျဖစ္ရမည့္အစား၊ ခုတ္ရာတျခား ရွရာတစ္လြဲ ျဖစ္သြားလိမ့္မည္။ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ျပတ္သားေသာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို ခ်က္ျခင္းပင္ လိုခ်င္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ႏွစ္ေပါင္း ၾကာရွည္စြာ ထိုသို႔ေသာ အလုပ္ခြင္မ်ားထဲ၌ ေရာက္ရွိေနေသာ တပည့္ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ ျပန္ေတြ႔ရေသာအခါ ပါေမာကၡႀကီး ထိတ္လန္႔သြားရသည္။ မန္ေနဂ်ာ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ေနေသာ တပည့္ေက်ာ္ႀကီးမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္ဖက္ႏွင့္ ခြာၿပဲခဲ့ၾကရသည္။ သားသမီးမ်ားက သူတို႔အား အထူးအဆန္း ၿဂိဳဟ္သားတစ္ေကာင္လို ၾကည့္ျခင္းကို ခံေနၾကရသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူတို႔သည္ စီမံခန္႔ခြဲမႈတြင္ ဘြဲ႔ရၾကသည့္တိုင္ အိမ္ေထာင္သာယာေရးတြင္ သူငယ္တန္းမွ် မေအာင္သူမ်ား ျဖစ္ေနၾက၍ပင္။ ထိုသို႔ ဒုကၡမ်ားကို မႀကံဳခဲ့ရသူမ်ားအား ေလ့လာၾကည္႕ရာ မိမိ၏ အခ်ိန္၊ အစြမ္းအစႏွင့္ စြမ္းအင္ကို အက်ိဳးရွိစြာ အသံုးခ်ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ေနၾကသည္။
ပါေမာကၡႀကီးက သူ႔ဘဝရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းလင္းစြာ ေတြ႔ရွိခဲ့ျခင္းသည္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည္ဟု ဝန္ခံသည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက သူသည္ စာအုပ္ႀကီးမ်ားထဲတြင္ နစ္ေျမာခဲ့သည္။ စီးပြားေရးအေၾကာင္းကို တစ္ေန႔တစ္နာရီ ေပး၍ ေလ့လာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ႏွစ္လံုးေနမွ ထိုစာအုပ္ႀကီးပါ အယူအဆမ်ားကို အသံုးျပဳရသည္က တစ္ႀကိမ္တစ္ေလမွ်သာ ရွိခဲ့သည္။ ေန႔စဥ္ ရွင္သန္ေနထိုင္ရမည္႕ သူ႔မိသားစု ဘဝအတြက္ သူထိုမွ် မေလ့လာခဲ့။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္မ်ားကို လြဲမွားစြာ အသံုးခ်မိေလျခင္းဟု ေတြးမိလာသည္။ ဘဝဟူသည္ ဂိုးမရရွိေသးသေရြ႕ အခ်ိန္ပိုေပးၿပီး အကန္ခိုင္းမည့္ ေဘာလံုးပြဲတစ္ပြဲ မဟုတ္ပါ။ ထို့ေၾကာင့္ ကိုယ့္ဘဝ ရည္ရြယ္ရာကို ရွာမေတြ႔ဘဲ အခ်ိန္မ်ားကို ဦးတည္ခ်က္မဲ့ သံုးစြဲပစ္ျခင္းသည္ ဘဝတြင္ ေလာင္းေၾကး ႀကီးသြားေစပါသည္။ တကၠသိုလ္တြင္ အေရးႀကီးဆံုး သင္ယူရမည့္ကိစၥမွာ အျခားမဟုတ္။ မိမိအတြက္ ရွင္းလင္းေသာ ဘဝရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုကို အေတြ႕ရွာႏိုင္ဖို႔သာ ျဖစ္သည္။ မဟုတ္လွ်င္ေတာ့ သြားေပဦးေတာ့ လိႈင္းထန္ေသာ ဘဝသမုဒၵရာႀကီးထဲ ပဲ့မပါေသာေလွငယ္ျဖင့္ ...။ ရည္ရြယ္ရာ တစ္ခုခု မရွိလွ်င္ျဖင့္ ဘဝဟူသည္မွာ အေခါင္းပြႀကီးသာ ျဖစ္ေနလိမ့္မည္။
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုမွ ေခါင္းေဆာင္သူတစ္ဦး အတြက္ကဲ့သို႔ပင္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဘဝဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားအတြက္လည္း အခ်ိန္၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ အစြမ္းအစတို႔က အကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ ရရွိႏိုင္သည္။ ယင္းတို႔ကို ေကာင္းမြန္စြာ အသံုးျပဳႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ေပ်ာ္ရႊင္ေသာ အိမ္ေထာင္ဖက္တစ္ေယာက္၊ အားရေက်နပ္စရာ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ား၊ ကိုယ့္လူ႔အသိုက္အၿမံဳအတြက္ ေပးဆပ္ႏိုင္မႈ၊ သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ေအာင္ျမင္မႈ စသည္တို႔ကို ရရွိႏိုင္မည္။ ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွားလွ်င္ မွားသလို ရလဒ္ေတြက ဆိုးသြားႏိုင္သည္။ ကံေပးသျဖင့္ အခြင့္အလမ္းကေလးမ်ား ေပၚလာဦးေတာ့.. မိမိက လြဲမွားစြာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုက္ေသာအခါ ရလဒ္ေတြ ဆိုးဝါးရျပန္သည္။ တပည့္အမ်ားစုသည္ အလုပ္အတြက္ အခ်ိန္ေတြ ပံုေအာၿပီး ေပးခဲ့ၾကေသာ္လည္း၊ မိသားစုအတြက္၊ အိမ္ေထာင္ဖက္အတြက္ တစ္နာရီ အခ်ိန္ေပးရသည္ကိုပင္ မ်ားလွၿပီဟု ထင္ေနၾကသည္ကို ပါေမာကၡႀကီး ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ သည္လိုျဖင့္ အသက္အရြယ္ ေထာက္လာေသာအခါ ကေလးမ်ားက အျပဳအမူေတြ ဆိုးဝါးလြဲေခ်ာ္ၾကကုန္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သည္လိုျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုခန္႔ ကုန္ခ်ိန္တြင္ ကြ်န္ေတာ္/ကြ်န္မ ေျမးကေလး၊ ေျမးမေလးကေတာ့ ေတာ္လိုက္တာဟု ၈ုဏ္ယူဖို႔ပင္ အဆင္မေျပ ျဖစ္လာၾကသည္။ ထို႔အတြက္ ပါေမာကၡႀကီး၏ အႀကံေပးစကားက အကန္႔သတ္နဲ႔သာ ရေသာ အခ်ိန္၊ အစြမ္းအစႏွင့္ စြမ္းအင္တို႔ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေနရာခ်ထားဖို႔ ျဖစ္သည္။
ဆက္၍ ပါေမာကၡႀကီးက စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဘာသာရပ္ပါ ဇယားတစ္ခုကို ကိုးကားျပန္သည္။ (ပံုကိုၾကည့္ပါ) ဇယားသည္ လုပ္ငန္းတစ္ခုအတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သို႔ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ရမည္ကို ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ဇယားတြင္ လုပ္ငန္းတစ္ခုမွာ ပါဝင္ၾကတဲ့အတြက္ ဘာေတြေပၚထြက္လာေစခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား ဆႏၵႏွင္႕ ဆႏၵရွိတဲ့ ရလဒ္ေပၚလာဖို႔ ဘာေတြလုပ္ၾကမယ္ဆိုတဲ့ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူေတြရဲ႕ သေဘာတူညီမႈဟူေသာ ျမားမ်ားကို ေတြ႔ရမည္။ ပထမတစ္မ်ိဳးမွာ ရလဒ္ပိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး၊ ဒုတိယ တစ္မ်ိဳးမွာ အားထုတ္မႈပိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သေဘာတူညီမႈျဖစ္သည္။
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကရသည့္ မည္သည့္လုပ္ငန္းတြင္မဆို သေဘာတူညီမႈ နည္းပါးေနလွ်င္ ပါဝါကို သံုးရသည္။ ပါဝါ ဟုဆိုရာ၌ ဆုေပး ဒဏ္ေပးေတြ ပါမည္။ ဖိအားေပးတာေတြ ပါမည္။ ပါဝါကို သံုးရင္း ၾကာလာေသာအခါ က်င့္သားရလာမည္။ လုပ္ငန္းသေဘာႏွင့္ အသားက်လာမည္။ လုပ္ငန္းအထာကို သိလာမည္။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ ပါဝါကို ဆက္လက္သံုးစြဲဖို႔ မလိုအပ္ေတာ့ေခ်။ ထိုသီအိုရီကို ပါေမာကၡႀကီးက တပည့္မ်ား၏ အိမ္ေထာင္သာယာေရးႏွင့္ ယွဥ္တြဲ စဥ္းစားျပသည္။ အထူးသျဖင့္ မိမိ၏ ရင္ေသြး မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကိုင္တြယ္ရာတြင္ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ေရာက္လာမွ ပါဝါကိုသံုးရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ထိုသို႔ ရင့္မာမသြားမီကတည္းက မိဘမ်ားသည္ ကေလးငယ္မ်ားအား မိသားစုတြင္း အထာတစ္ခု ေပၚေပါက္လာေစရန္ ေမြးျမဴေပးရမည္။ မိသားစုတစ္ခုသည္လည္း ကုမၸဏီတစ္ခုကဲ့သို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရေသာ သဘာဝရွိသည္ မဟုတ္ပါလား။ ကေလးသည္ ကိုယ့္ျပႆနာကို ကိုယ္ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာ ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး ရွိေနေစရန္အတြက္ လိုအပ္သည့္ ထိုအထာမ်ိဳးကို စာသင္ေက်ာင္းမ်ားက သင္ေပးလိုက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
တတိယအေမးပုစၦာကို ရွင္းလင္းႏိုင္ရန္အတြက္ အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈမ်ားကို မေရြးခ်ယ္ၾကရန္ ပါေမာကၡႀကီးက တိုက္တြန္းသည္။ အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။ ရွင္းရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္ မဟုတ္ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ကုန္က်စရိတ္ဆိုသည္ကို ပံုေသတြက္ထား၍ ရႏိုင္သည္မဟုတ္ပါ။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ ျမတ္မလား ႐ံႈးမလား မေသခ်ာဘဲ ထီထိုးသလို စိုက္ထားရျခင္းမ်ိဳးကို အစြန္းထြက္ က်ခံသံုးစြဲမႈ (Marginal Cost) ဟုေခၚသည္။ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္ထြက္ ေမာင္မယ္မ်ားသည္ ထိုကိစၥမ်ိဳးကို ဝါသနာ ထံုၾကဟန္ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕ ကိစၥမ်ားသည္ ျမတ္ႏိုင္ေျခမ်ားၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ လူတစ္ဦး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ ကိုယ္က်င့္သိကၡာႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေနလွ်င္ေတာ့ ထိုသို႔ေသာ တဲတဲေလး ျဖစ္ေနသည့္ အရင္းအႏွီးမ်ိဳးကို ေရွာင္ရွားရေပမည္။ “တစ္ခါတည္းပါ” ဟု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မမွားလိုက္ပါႏွင့္။ ထိုတစ္ခါတည္းမွာပင္ ႐ံုးေရာက္ ဂတ္ေရာက္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ေထာင္ထဲ တန္းထဲလည္း သြားေနရႏိုင္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္ေဆာက္ထားခဲ့ရေသာ သိကၡာႏွင့္ အမည္နာမသည္ ၿဖိဳဖ်က္ရန္ ၅ မိနစ္မွ်သာ အခ်ိန္ၾကာသည္ ဟူေသာ ဆိုစကားကို သတိထားရေပမည္။
ဂုဏ္သိကၡာဆံုး႐ံႈးရျခင္းသည္ ေငြေၾကးဆံုး႐ံႈးရျခင္းထက္ မ်ားစြာပိုဆိုးပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို မႏွစ္ၿခိဳက္ႏိုင္ေတာ့ေသာ လိပ္ျပာ မလံုသည့္ ဘဝမ်ိဳးသို႔လည္း ေရာက္ရွိႏိုင္ပါသည္။ ပညာတတ္ျဖစ္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ား ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အမွားကို အမွားဟု သိၾကၿမဲျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ သိေနသည့္ ၾကားမွ “ဒီတစ္ခါေတာ့ကြာ ...” “တစ္ခါတည္း ပါကြာ” ဟူေသာ လက္သံုးစကားေလးမ်ားျဖင့္ က်ဴးလြန္မိတတ္ၾကသည္။
ပါေမာကၡႀကီးကေတာ့ သူ႔အျမင္ သူ႔႐ႈေထာင့္၊ သူ႔ဘဝအေတြ႕အႀကံဳမ်ားမွ ပုစၦာသံုးရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တပည့္မ်ားကို မွာၾကားေနပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ တက္ဖူးခ်င္မွ တက္ဖူးၾကေပမည္။ သို႔ေသာ္ ဟားဘတ္ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡႀကီး၏ ဝန္ခံသံမ်ား၊ ဆံုးမသံမ်ားကိုေတာ့ လွမ္းနားစြင့္ႏိုင္ပါသည္။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ အေျပာလြယ္သေလာက္ ရြာလည္တတ္ေသာ ကိစၥလည္းျဖစ္ရာ အဆင္မသင့္လွ်င္ သူတစ္ပါးအား ေခါင္းေဆာင္မႈ ေပးရင္းေပးရင္း မိမိကိုယ္တိုင္၏ ဘဝလမ္း ေပ်ာက္ဆံုးသြားတတ္သည္ျဖစ္ရာ မ႐ံႈးေသာေခါင္းေဆာင္မႈမ်ားကို ျပဳႏိုင္ၾကေစရန္ ဆႏၵျပဳလိုက္ရေပသည္။
Ref: How Will You Measure Your Life? By Clayton M Christensen
လြင္အံ့
No comments:
Post a Comment