Thursday, December 8, 2011

ကေလးစာတတ္ျခင္းအစ လက္ဦးဆရာ မိဘက



ကေလးတစ္ေယာက္ ယဥ္ေက်းသိမ္ ေမြ႕ျခင္း/ၾကမ္းတမ္းျခင္း၊ ပညာ ထူးခြ်န္ ျခင္း/ညံ့ဖ်င္းျခင္း၊ စည္းကမ္းေကာင္း ျခင္း/စည္းကမ္းမဲ့ျခင္း၊ အဖိုးတန္ျခင္း/ အဖိုးမဲ့ျခင္း စတာေတြဟာ သူ႔ရဲ႕ ပင္ကိုဗီဇအျပင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက မိဘရဲ႕ဆုံးမသြန္သင္မႈအေပၚ မ်ားစြာ မူတည္ တယ္လို႔ အမ်ားကလက္ခံၾကပါတယ္။

ျမန္မာမွာဆိုရင္ 'လက္ဦးဆရာ၊ မည္ထိုက္စြာ၊ ပုဗၺာစရိယ၊ မိႏွင့္ ဖ' လို႔ ေတာင္ ဆိုစကားရွိၾကတာပါ။

 ဒီစကား မမွားပါဘူး။
မမွားေၾကာင္းကို ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ားက သူတို႔ ရဲ႕ ေလ့လာဆန္းစစ္ ခ်က္ေတြမွာ ေဖာ္ျပထားၾကပါတယ္။
ကေလးရဲ႕ စာဖတ္ ၀ါသနာထုံမႈ၊ ေက်ာင္းမွာ စာလိုက္ႏိုင္မႈဟာ မိဘရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈနဲ႔ အဓိကသက္ဆိုင္တယ္လို႔ သူတို႔ရဲ႕အေျဖေတြမွာ ေတြ႕ရွိ ရပါတယ္။

ဒါဟာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ငယ္စဥ္ဘ၀မွာ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္မႈ ဘယ္ေလာက္အဓိက က်သလဲဆိုတာ ျပဆိုတာပါပဲ။
'အဖယုတ္ေတာ့ ကိုယ္ၾကမ္း၊ အမိယုတ္ေတာ့ ႏႈတ္ၾကမ္း'ရယ္လို႔ ေယဘုယ် ဆိုၾကတယ္ဆိုရင္ ကေလးေတြရဲ႕ စာဖတ္ျခင္း အေလ့ အထကို သူတို႔မိဘ နဲ႔ သူတို႔ရွင္သန္ႀကီးျပင္းရာ ပတ္၀န္းက်င္ေတြက ျပ႒ာန္းတယ္ဆိုတာကိုလည္း လက္ခံၾကမွာပါ။ စာဖတ္ျခင္းကို တန္ဖိုးထားတဲ့မိဘဟာ ကေလးငယ္ေတြကို စာအုပ္စာေပနဲ႔ နီးစပ္ေအာင္ ၀န္းက်င္ေလးတစ္ခု ဖန္တီးေပးထားတတ္ပါတယ္။

ကေလးေတြကို စာအုပ္ ထဲမွာပါတဲ့ အ႐ုပ္ေတြ ၾကည့္ခိုင္းမယ္၊ စာနည္းနည္း ဖတ္တတ္တဲ့သူဆိုရင္ ပုံတိုပတ္စေလးေတြ ဖတ္ခိုင္းၿပီး ျပန္ ေျပာျပခိုင္းမယ္။ မိဘေတြကိုယ္တိုင္က စာဖတ္ၿပီး ကိုယ့္ကေလးေတြကိုလည္း စာဖတ္ျပတတ္တဲ့၊ ကေလးေတြ ဖတ္ႏိုင္ေအာင္ လည္း ေထြေထြရာရာ ဖတ္စရာေလးေတြ ထားေပးထားတတ္တဲ့ မိသားစုက ေပါက္ဖြားလာတဲ့ကေလးေတြမွာ စာဖတ္ျခင္းနဲ႔ေမြ႕ေလ်ာ္ တတ္တဲ့ ၀ါသနာက ပိုစြဲပါလာတတ္ပါတယ္။
စာဖတ္တာကို ေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္တစ္ခု အျဖစ္႐ႈျမင္ၿပီး စာဖတ္ရာမွာလည္း ေ၀ါဟာရေတြရဲ႕ ရင္းျမစ္ထိကိုပါ ျမင္ေအာင္ ဖတ္ျပတတ္တဲ့ မိဘေတြကေန စာဖတ္ကြ်မ္းက်င္တဲ့၊ စာဖတ္၀ါသနာ ထုံတဲ့ ကေလးေတြကို ေမြးထုတ္ေပးပါတယ္။ စာဖတ္ခ်င္လာေအာင္ ဖန္တီး ထားေပးတဲ့ အိမ္မွာေနရတဲ့ ကေလးေတြဟာ ပညာသင္ဖို႔ ပိုမိုလိုလားထက္ သန္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အိမ္မွာ ဖတ္စရာစာအုပ္ တစ္အုပ္မွမရွိ၊ ဒါမွမဟုတ္ အနည္းငယ္သာရွိတဲ့ မိသားစုေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကေလးေတြကို စာမဖတ္ျပႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ အလုပ္မ်ားတဲ့မိဘ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကေလးအတြက္ ဖတ္စရာေတြ ၀ယ္၀ယ္ေပးဖို႔ အေရးႀကီးမွန္းမသိတဲ့ မိဘေတြဟာ ကေလးေတြကို စာဖတ္ ျပဖို႔နဲ႔ စာဖတ္ခ်င္လာေအာင္ ႏႈိးေဆာ္ဖို႔ အခြင့္အလမ္း နည္းသြားပါတယ္။

"အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ စာ မဖတ္တဲ့ မိဘေတြရွိတဲ့အိမ္မွာ ႀကီးျပင္းတဲ့ ကေလးေတြဟာ စာဖတ္ျခင္းအေပၚ မႏွစ္ၿမိဳ႕တတ္ ပါဘူး"လို႔ ဖလင့္ဆိုတဲ့ ပညာရွင္က ေျပာပါတယ္။

မီလာဆိုတဲ့ ပညာရွင္ကလည္း "ပုံမွန္ စာဖတ္တတ္တဲ့ မိဘကိုျမင္ရတဲ့ကေလး တစ္ေယာက္အတြက္ စာဖတ္ျခင္းဟာ အေရးႀကီးလာ ပါတယ္။ အေၾကာင္းက သူ႔ဘ၀ရဲ႕ အေရးႀကီးဆုံးပုဂၢိဳလ္(ေတြ) ဟာ စာဖတ္ေနလို႔ပါပဲ"လို႔ ဆိုပါတယ္။

မိဘေတြဟာ ကေလးေတြ ကိုယ့္အနားနားရွိခ်ိန္မွာ အခ်ိန္ယူၿပီး စာဖတ္ျပေနသင့္ပါတယ္။ ဒါမွ ကေလးက ကိုယ့္ကို နမူနာယူမွာပါ။ မိဘေတြဟာ ကေလးေတြကို တစ္ပတ္ကို အနည္းဆုံး ေလးၾကိမ္၊ တစ္ႀကိမ္မွာ ၁၀ မိနစ္ခန္႔ ပုံမွန္ ဖတ္ျပသင့္ပါတယ္။ ကေလးေတြကို စာဖတ္ျပျခင္းဟာ ကေလးရဲ႕ အကၡရာေတြ မွတ္မိႏိုင္စြမ္း၊ ေ၀ါဟာရ နားေထာင္ႏိုင္စြမ္း၊ စကားေျပာရာမွာ ၀ါက်ရွည္ရွည္ ေျပာဆိုႏိုင္ စြမ္းနဲ႔ ျခံဳငုံ သုံးသပ္ နားလည္ႏိုင္စြမ္းေတြကိုပါ တိုးတက္ေစပါတယ္။
ကေလးတစ္ေယာက္ ငယ္ရြယ္စဥ္မွာ စာေရးတတ္ဖတ္တတ္ဖို႔၊ တစ္ဆင့္တက္ၿပီး ခက္ခဲတဲ့စာေတြကို အဓိပၸာယ္ ဖမ္းတတ္လာဖုိ႔၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား စဥ္းစားတတ္လာဖို႔၊ ပရိယာယ္ႂကြယ္၀လာဖို႔ ေတြအတြက္ မိဘေတြက အဓိကက်တဲ့ အခန္းက ပါ၀င္ပါတယ္။ မိဘနဲ႔ ကေလး အတူတူစာဖတ္တဲ့အခါ ကေလးရဲ႕ စာဖတ္ႏိုင္စြမ္းကိုသာမက မိဘနဲ႔ ကေလးၾကား ရင္းႏွီးတဲ့ခ်ည္ေႏွာင္မႈ တစ္ခုကိုပါ ေပၚေပါက္ေစပါတယ္။

ကေလးေတြဟာ ေမးခြန္းေမးဖို႔ မရွက္ မေၾကာက္ေတာ့သလို စာထဲမွာ မိဘနဲ႔ အတူ နစ္၀င္စီးေမ်ာဖို႔လည္း လြယ္ကူ သြားပါတယ္။ ဒါဟာ ကေလးသဘာ၀ စပ္စုခ်င္တဲ့စိတ္ကိုလည္း အားေပးရာ ေရာက္သလို ဖတ္ထားတာကို ျပန္ေျပာ ျပႏိုင္စြမ္း၊ စာလုံးေတြ ခြဲျခားသိျမင္ႏိုင္ စြမ္းေတြကိုပါ တိုးတက္ေစပါတယ္။
မိဘ၊ သို႔မဟုတ္ လူၾကီးတစ္ဦးဦးက မၾကာခဏ စာဖတ္ျပတာခံရတတ္တဲ့ ကေလးဟာ ေက်ာင္းမွာစာသင္ဖုိ႔ ပိုၿပီး အဆင္သင့္ ျဖစ္ေန တတ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းမွာလည္း စာဖတ္စြမ္းရည္ အမွတ္ အျမဲျမင့္ေနတတ္ပါတယ္။ စာဖတ္ျပရင္း ကိုယ့္ကို မိဘက စကား စျမည္ပါ ေျပာတတ္တယ္ဆိုရင္ အဲဒီ ကေလးဟာ ေက်ာင္းမွာ စာဖတ္စြမ္း ေဆာင္မႈ စစ္တမ္းတိုင္းမွာ အျမဲေရွ႕က ေျပးေနတတ္ပါတယ္။
၀င္ေငြနိမ့္မိသားစုကလာတဲ့၊ ဒါမွမဟုတ္ အိမ္မွာစာအုပ္စာတမ္းေတြ စုေဆာင္းေပးမထားတတ္၊ ကေလးကိုလည္း စာဖတ္အေလ့အထ မျပဳစု မပ်ဳိးေထာင္ေပးတတ္တဲ့ မိဘေတြရဲ႕ ကေလးေတြက်ေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ စာဖတ္စြမ္းေဆာင္ ရည္ပိုင္းမွာ အေတာ္ကို အားနည္းသြား တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

ကေလးေတြကို စာဖတ္ျပျခင္းဟာ ကေလးကို ေ၀ါဟာရ ေတြႂကြယ္၀ေစသလို ၀ါက်တည္ေဆာက္မႈ၊ စကားပရိယာယ္ႂကြယ္မႈနဲ႔ ေလာကၾကီးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အေထြေထြဗဟု သုတဆိုင္ရာ သိမႈအေဆာက္အအုံၾကီး တည္ေဆာက္မႈေတြမွာ အလြန္ကို အေထာက္အကူျပဳ ပါတယ္။
"မိဘတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္ကေလး ေက်ာင္းမွာေရာ အျပင္မွာပါ ပညာရည္အဆင့္မနိမ့္သူအျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ေအာင္ ဘယ္လို ပ်ဳိးေထာင္ရမလဲဆိုတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ လိုပါတယ္" လို႔ ၀ိုင္နာအမည္ရွိ ပညာရွင္က ဆိုပါတယ္။
စာသင္ခန္းထဲမွာ ဆရာ တစ္ေယာက္ဟာ ကေလးေတြအမ်ားႀကီးကို ကိုင္တြယ္ရတဲ့အတြက္ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ စာဖတ္စြမ္းရည္အေပၚ အေသးစိတ္ အာ႐ုံမစိုက္ႏိုင္တာမို႔ မိဘသည္သာလွ်င္ ကေလးစာဖတ္တတ္ဖို႔ အဓိကပံ့ပိုးသူ ျဖစ္လာပါတယ္။
အိမ္နဲ႔ ကေလးရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ေတြဟာ ကေလးအတြက္ စာဖတ္ လက္ေတြ႕စမ္းသပ္ခန္းေတြ ျဖစ္လာပါတယ္တဲ့။
အိမ္မွာ စာအုပ္မ်ားမ်ားရွိေလ ကေလးဟာ စာဖတ္နာသူ၊ စာဖတ္ ၀ါသနာထုံသူျဖစ္ေလပဲလို႔ ေလ့လာမႈ တစ္ခုက ဆိုပါတယ္။
စာဖတ္ရာမွာလည္း တစ္ဖက္တည္းကခ်ည္း အေသ ဖတ္သြားတာမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ကေလးနဲ႔ မိဘၾကား အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးရင္း ဖတ္သြားတာမ်ဳိးက ကေလးရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုံးအတြက္ အလြန္အမင္း အေရးႀကီးပါတယ္။
လူႀကီးနဲ႔ကေလး အတူတူစာဖတ္တဲ့အခါ ကေလးေတြဟာ ေမးခြန္းေတြအလိုအေလ်ာက္ ရွိလာတတ္ၿပီးေတာ့ သူတို႔စိတ္ထဲမွာရွိတာ ေတြကိုလည္း ေျပာျပတတ္ပါတယ္။


 ကေလးရဲ႕ ေရွးဦးစာတတ္ေျမာက္မႈဟာ မိဘရဲ႕ပညာရည္အဆင့္အတန္းနဲ႔ ဆိုင္တယ္လို႔ ေယဘုယ်ဆိုလို႔ရေပမယ့္ မိဘက ပညာ အဆင့္အတန္း မျမင့္ရင္ေတာင္ ကေလးရဲ႕ စာတတ္ေျမာက္ေရး ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္တဲ့မိဘေတြမွာ စာဖတ္ျခင္းကို လိုလိုလားလား ႏွစ္ၿခိဳက္တတ္ၿပီးေတာ့ အိမ္မွာလည္း စာအုပ္ေတြ မ်ားမ်ားစားစား ထားရွိ တတ္ပါတယ္။
စာဖတ္ရာမွာ မိဘဆီက အကူအညီ ရတတ္တဲ့ကေလးေတြဟာ မရတဲ့ကေလးေတြထက္ စာဖတ္စြမ္းရည္မွာ ပိုမိုေျပာင္ေျမာက္တတ္ ပါတယ္။ မိဘေတြ ကေလးရဲ႕စာဖတ္စြမ္းရည္ တိုးေအာင္ ကူညီႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ (၁) အိမ္မွာ စာဖတ္စရာေတြ ထားရွိေပးျခင္း၊ (၂) 'ဖတ္၊ ျခံဳငုံယူ၊ မွတ္၊ ျပန္ေျပာ' ခိုင္းျခင္း၊ (၃) ၃-၂-၁ နည္းစနစ္ (ကေလးနဲ႔ အတူဖတ္တဲ့ စာ တစ္ပုဒ္တည္းကေန ကေလးအဓိကထားမိတဲ့အခ်က္ သုံးခု၊ သူ စိတ္၀င္စားတဲ့အရာႏွစ္ခု၊ ေမးခ်င္ လာမိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခု)ကို သုံးျခင္းတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


ႏိုင္ငံသားခ်င္းမတူတဲ့ မိဘႏွစ္ပါးက ေမြးဖြားတဲ့ကေလးဟာ ႏိုင္ငံသားတူ မိဘက ေမြးတဲ့ကေလးနဲ႔ယွဥ္ရင္ (စာဖတ္တာကို အားေပး တာခ်င္း တူတယ္ဆိုရင္ေတာင္) စာဖတ္စြမ္းရည္ပိုင္းမွာ အားနည္းတတ္ပါတယ္တဲ့။
မိခင္နဲ႔ ဖခင္မွာေတာင္ ကေလးရဲ႕စာဖတ္ျခင္းအေပၚ မိခင္က ပိုမိုလႊမ္းမိုးပါတယ္။ မိခင္ဟာ အထက္တန္းထက္ ပိုျမင့္တဲ့ ပညာအဆင့္ ရွိထားရင္ စာဖတ္တဲ့ အေလ့အထပိုမ်ားၿပီး စာဖတ္ရတာကို ပိုႏွစ္ၿခိဳက္တတ္သလို ကေလးကိုလည္း စာအုပ္ ပိုမ်ားမ်ား၀ယ္ေပးေလ့ ရွိသူျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ပညာတတ္တဲ့ အေမရဲ႕ ကေလးေတြဟာ စာဖတ္မႈပိုင္းမွာ ပိုၿပီး ရလဒ္ေကာင္းတတ္ပါတယ္။
မိဘေတြဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ကေလးကို လိမၼာေရးျခားရွိၿပီး ထူးခြ်န္ထက္ျမက္တဲ့ လူေတြ ျဖစ္လာေစခ်င္ၾကပါတယ္။
ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ေလ့လာခ်က္ေတြအရေတာ့ 'ကေလးပညာေရးအစ မိဘက' လို႔ပဲ ေျပာရမွာပါ။


ေ၀ယံဘုန္း
အတြဲ ၂၆၊ အမွတ္ ၅၀၆ (၁၈ - ၂၄ ၊ ၂ ၊ ၂၀၁၁)
ျမန္မာတုိင္း(မ္)

No comments: