ပညာေခတ္ (Knowledge Age) ဟူေသာ အသံက ပို၍ က်ယ္ေလာင္ေန၏။ အရာရာသည္
ပညာအေျခမခံ လွ်င္ (၂၁)ရာစု၌ ေနရာမရွိေတာ့ဟုဆိုသည္။ ပညာအေျခခံ စီးပြားေရး
(Knowledge Economy)၊ ပညာ အေျခခံ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း (Knowledge Society)၊
ပညာဗဟိုျပဳႏိုင္ငံေရး (Knowledge Politics) စသျဖင့္ က႑အသီးသီးတို႔၏
ေရွ႕တြင္ ပညာကို ဝိေသသတစ္ခုခံ၍ တြင္က်ယ္စြာ သံုးလာခဲ့ရာ ေနာက္ဆံုး
ကမာၻျပဳမႈမွာတြင္ပင္ Knowledge Globalization ဟူေသာ ပညာဗဟုိျပဳ
ကမာၻဆန္ျခင္းကို (၂၁)၇ာစုတြင္ ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ရမည္ဟု ဆိုထားၾကသည္။
ပညာကို စိတ္ျဖာၾကည့္သင့္
ပညာ ကို “အမွား၊ အမွန္” သိျခင္းဟု အတိုဆံုး ေဝါဟာရျပဳႏိုင္၏။ ေလာကုတၱရာ
႐ႈေထာင့္ကဆိုလွ်င္ “သမုတိသစၥာ” ႏွင့္ “ပရမတၱသစၥာ” ကို
ခြဲျခားသိႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။
ကာလ၊ ေဒသ၊ ပေယာဂ တို႔ကိုပါ ထည့္သြင္း
စဥ္းစားရသည့္ သေဘာရွိသည္။ မည္မွ် ျခံဳငံု႐ႈျမင္ႏိုင္ၿပီး အေကာင္းဆံုးေသာ
နည္းလမ္းကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ျခင္းဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။ ေထြျပားစြာ
သိၾကသည့္တစ္ခုမွာ ပညာသည္ “Education” လား “Knowledge” လား ဟူသည္ပင္
ျဖစ္သည္။ Education ဟူသည္ကို ငယ္စဥ္ကေက်ာင္းမ်ား၌သင္ၾကားခဲ့ရ၏။
အခ်ိန္တန္ဘြဲ႕ရေသာအခါ အသိအမွတ္ျပဳ စာရြက္တစ္ရြက္ရ၏။ ပညာျဖစ္ရာျဖစ္ေၾကာင္း
အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစေသာ္လည္း ပညာအစစ္ အဆင့္ေတာ့ မဟုတ္ေသးေခ်။
ကာလတစ္ခုကို ျဖတ္သန္းၿပီး လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားမွ ရေသာအရာသည္
ပညာအျဖစ္ ပုိ၍ ပီျပင္လာေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကိုယ့္အျမင္
ကိုယ့္႐ႈေထာင့္ျဖင့္ (Knowledge = Education + Experience) ဟူ၍
ေရးခဲ့ဖူးသည္။ Knowledge ထက္ျမင့္ေသာ ပညာအမွန္တကယ္ျဖစ္လာလွ်င္
ကိုယ့္အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ေလာကအက်ဳိးစီးပြားကို မွ်တၾကည့္လာတတ္သည္။
ကိုယ့္အက်ဳိးစီးပြားခ်ည္း သက္သက္ကိုသာ စဥ္းစားလွ်င္ အသိေကာင္းစြာ မနက္ေသး၊
ပညာေကာင္းစြာ မျဖစ္ေသးေခ်။
ျငင္းၾက၊ ခုန္ၾက၊ ေဝဖန္ၾကသည္
မ်က္ေမွာက္အေရးအရာမ်ားတြင္ စီးပြားေရးအပါအဝင္၌ ပညာတတ္တို႔၏ အခန္းက႑သည္
ျငင္းခံုစရာမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသည္။ ပညာေခတ္ဟု ဆိုၾကသျဖင့္
ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေက်ာင္းပညာေရးတြင္ မ်ားစြာ
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၾကသည္။ လူ႔အရင္းအျမစ္ကို ေက်ာင္းပညာေရးျဖင့္
အုတ္ျမစ္ခ်ရန္ ႀကိဳးစားၾက၏။ "အရင္းရွင္စနစ္၏ အားနည္းခ်က္" မ်ားအေၾကာင္း
သို႔မဟုတ္ လွ်ဳိ႕ဝွက္ခဲ့ေသာ အရင္းရွင္အေၾကာင္း၊ စာအုပ္တစ္အုပ္
ေရးျဖစ္ေသာအခါ စာေရးသူ၏ ေထာက္ျပခဲ့ေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ားအရ
စာတတ္၊ ပညာတတ္ အေျခခံ၏ အသံုးခ်မႈႏွင့္ ႏိုင္ငံတို႔၏ ထုတ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းအား
(အရည္အေသြးတစ္ရပ္) တို႔သည္ မ်ားစြာ ဆက္စပ္မႈ မရွိေၾကာင္း ေတြ႕လာရသည္။
ဆြစ္ကို ေလ့လာ
ထဲထဲဝင္ဝင္ေလ့လာၾကသူမ်ားက ပညာအေျခခံ ေမာင္းႏွင္သည့္ေခတ္ကို လက္ခံေသာ္လည္း
ႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ထြန္းမႈႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ႀကီး သက္ဆိုင္သည္ဟူေသာ အယူအဆကို
ေကာင္းစြာ လက္မခံၾက၊ အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္မာမာလည္း မေတြ႕ရပါဟု ဆိုသည္။
သုိ႔ႏွင့္ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံကို ဗဟုိထား၍ ေထာက္ျပၾကသည္။ ဆြစ္သည္
ကမာၻ႕အခ်မ္းသာဆံုးႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ၿပီး စက္မႈထြန္းကားေသာ
ႏိုင္ငံတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အံ့ၾသစြာပင္ တကၠသိုလ္၌ တက္ေရာက္
ပညာသင္ၾကားၾကေသာႏႈန္းတြင္ အလြန္နည္းပါးစြာ ေတြ႕ရသည္။ အျခားခ်မ္းသာေသာ
ႏိုင္ငံမ်ားရွိ တကၠသိုလ္ ဝင္ေရာက္ႏႈန္း၏ သံုးပံဳတစ္ပံုႏႈန္းမွ်အထိသာ (၁၉၉၀
ကာလမ်ားတြင္) ရွိခဲ့သည္။ (၁၉၉၆)အထိ ဆြစ္ႏိုင္ငံတြင္ တကၠသိုလ္၌
ပညာသင္ၾကားၾကေသာ အခ်ဳိးအစားသည္ အျခား OECD ႏိုင္ငံမ်ား၏ တစ္ဝက္မွ်သာရွိသည္
(16% Vs 34%)။ သုိ႔ေသာ္လည္း ဆြစ္သည္ ကမာၻေပၚတြင္ ခ်မ္းသာေသာ
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ ထင္ရွားစြာရွိေနပါသည္။ (၂၀၀၇) ေရာက္သည့္ အခါက်မွသာ
အျခားခ်မ္းသာေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ႏႈန္းထား တစ္ဝက္သို႔ ေရာက္ခဲပါသည္။ (47% -
UNESCO အခ်က္အလက္အရ)။
အထက္ပါ တကၠသိုလ္ပညာသင္ၾကားႏႈန္းသည္ပင္
အျခားခ်မ္းသာေသာ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္
မ်ားစြာနိမ့္ပါးေနေသးသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ (ကိုးရီးယား ၉၆%၊ ဂရိ ၉၁%၊
လစ္သူေရးနီးယား ၇၆%၊ အာဂ်င္တီးနား ၆၈%)။
သို႔ဆိုလွ်င္ ဘယ္အရာက
ဆြစ္ကို ကမာၻ႕ထိပ္တန္း ခ်မ္းသာေသာႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ေစခဲ့ပါသနည္း။
ျဖစ္ႏိုင္ေျခတို႔ကို ရွာေဖြေသာအခါ အခ်က္အခ်ဳိ႕ကို ေတြ႕ရွိေထာက္ျပၾကသည္။
ပညာအေျခခံဟူသည့္ အယူအဆကိုေတာ့ လံုးဝျငင္းပယ္ျခင္းမဟုတ္။ "ပညာတတ္ျခင္း"
ႏွင့္ "ပညာကို အသံုးခ်ႏိုင္ျခင္း" ဟူေသာအခ်က္ကို ဦးစြာေတြ႕ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕က
ေက်ာင္းမ်ားမွ သင္ၾကားေပးလိုက္ေသာ ပညာကို တတ္႐ံုသာ တတ္ၾကသည္။ စာတတ္သည္ဟု
ဆို၏။ ထိုပညာ လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေကာင္းစြာ မသံုးမခ်ႏိုင္ၾက၊
ေနာက္တစ္ခ်က္က တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းႀကီးမ်ား၏ အရည္အေသြးျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းသားအေရအတြက္မ်ားမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပး၍ ဘြဲ႕မ်ားကို
ေပးႏိုင္ၾကေသာ္လည္း သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းႏွင့္ အလုပ္ခြင္တို႔တြင္
ျပန္လည္အသံုးခ်ႏီုင္ေအာင္ အရည္အေသြးမမီဟု ဆိုသည္။ ေနာက္တစ္ခုက
ေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားခဲ့ရေသာ ဘာသာရပ္မ်ားသည္ လက္ေတြ႕ဘဝႏွင့္
ျဖစ္ထြန္းမႈကို ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္ မ်ားစြာအသံုးမဝင္ခဲ့ဟုဆိုသည္။
ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္က အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ တိုင္းျပည္၏ လိုအပ္ေသာ၊
တိုက္႐ိုက္အက်ဳိးျဖစ္ထြန္း အသံုးခ်ႏိုင္ေသာ ပညာမ်ားကို ေက်ာင္းသားတို႔အား
စီမံခန္႔ခြဲေပးႏိုင္သည္ဟု ေထာက္ျပပါသည္။
အထက္ပါအတြက္
ဥပမာတစ္ခုကိုေပးထားသည္။ စက္ပစၥည္းမ်ားကိုင္တြယ္၍ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို
ေဆာင္ရြက္ေနရေသာ လုပ္သားတစ္ဦးအေနျဖင့္ သူငယ္စဥ္က သင္ၾကားခဲ့ရေသာ ဇီဝေဗဒ၊
သမုိင္းဘာသာရပ္မ်ားသည္ အေထာက္အကူမျပဳႏိုင္၊ ထုိသူမ်ဳိးအတြက္ သခ်ၤာႏွင့္
႐ူပေဗဒလို ဘာသာမ်ဳိးကိုသာ အဓိကအခ်ိန္ပိုေပးသင္ သင့္သည္။ ဤအတြက္ အစိုးရမ်ားက
စီမံခန္႔ခြဲေပးႏိုင္ရမည္ဟုဆိုသည္။
ဤသို႔ မဆီေလ်ာ္မႈမ်ားသည္
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ မည္မွ် မ်ားျပားစြာ ရွိေနႏိုင္သည္ကို
စဥ္းစားၾကည့္ႏိုင္သည္။ ပို၍ ဆီေငၚမႈမရွိစြာ မ်ားျပားလွ်င္ ပညာတတ္မ်ားသာ
ေပါမ်ား၍ အက်ဳိးေက်းဇူး တစ္စံုတစ္ရာျဖစ္ထြန္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ဝန္းက်င္မွာပင္ အေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႕ရ၏။
ဆရာဝန္ ဘြဲ႕ယူခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေဆးကုျခင္းအလုပ္ကို မလုပ္ၾကေသာ
ဆရာဝန္မ်ားအေတာ္မ်ားမ်ားရွိေနပါသည္။ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား၊ ဆရာဝန္မ်ား
စီပြားေရးလုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ထိုသူမ်ားသည္ စီပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈပညာကို
အစကတည္းက သင္ၾကားခဲ့ပါလွ်င္ သူတို႔အတြက္လည္း ပို၍အက်ဳိးရွိၿပီး
သူတို႔ခြဲတမ္းအတြက္ ဆရာဝန္မျဖစ္လိုက္ၾကရသူမ်ားအေနျဖင့္လည္း တစ္စံုတစ္ရာပို၍
အက်ဳိးရွိႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ပညာေရးႏွင့္အင္တာပ႐ိုက္စ္
အင္တာပ႐ိုက္စ္ (Enterprise) ကိုလုပ္ငန္းဟု အဓိပၸါယ္ဖြင့္သလို
တာဝန္ယူမႈတစ္ရပ္ဟုလည္း နားလည္ႏိုင္သည္။ ပညာေရးကို အေရးႀကီးေသာ က႑၊
တန္ဖိုးထားေသာ က႑မွာ ထားရွိဆဲျဖစ္ေသာ္လည္း တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းမႈအတြက္
တိုက္႐ိုက္သက္ေရာက္မႈရွိသည္ဟူ၍ကား လက္မခံၾကေသးပါေခ်။ ဆြစ္တို႔၏ ဥပမာတြင္
အျခားအေရွ႕အာရွႏိုင္ငံမ်ားကိုလည္း ေလ့လာခဲ့ၾကပါေသးသည္။
တကၠသိုလ္ဝင္ပညာမ်ားကို ေက်ာင္းတက္ၾကသူ ရာႏႈန္းမမ်ားေသာ္လည္း ယေန႔ တ႐ုတ္၊
အိႏၵိယတို႔မ်ားစြာ စီးပြားထြန္းကားလာခဲ့ၾကသည္ကို ေထာက္ျပခဲ့ၾကပါေသးသည္။
အားလံုးသေဘာတူညီေသာ အယူအဆတစ္ရပ္မဟုတ္သည့္တိုင္ အမ်ားလက္ခံႏိုင္ေသာ
အယူအဆအဆင့္သို႔ ေရာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပညာ၏ ဦးစားေပးခံရမႈကို ႏိုင္ငံအားလံုးက
လိုက္နာေဆာင္ရြက္ဆဲျဖစ္ေနၾကရျခင္းျဖစ္သည္။
ပညာေရးသည္
မိမိတို႔လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ လုပ္ငန္းခြင္၏ တာဝန္ဝတၱရားႏွင့္
တိုက္႐ိုက္ ဆက္စပ္မႈမရွိေသာ္လည္း တစ္စုံတစ္ရာ ပညာတတ္ခဲ့ၾကသူမ်ားႏွင့္
ပညာေရးအေျခခံ ဘာမွမရွိသူတို႔ၾကား အနာဂတ္အလားအလာတို႔ အကြာအျခားရွိသည္မွာ
အေၾကာင္းတစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ ပညာတစ္စံုတစ္ရာရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္
စဥ္းစားေဝဖန္ႏိုင္မႈ၊ စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္မႈ၊ အမွားအမွန္ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္မႈ၊
တာဝန္ယူ တာဝန္ခံႏိုင္မႈတို႔တြင္ တစ္စံုတစ္ရာ အေထာက္အပံ့ ေကာင္းျဖစ္ေစသည္ကို
မည္သူမွ် မျငင္းၾကေခ်။
လူတိုင္းသည္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈက႑၌
အားလံုးမရွိႏိုင္ၾကပါ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီမံခန္႔ခြဲေရးႏွင့္ ေနာက္ဆံုး
ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၾကေသာအခါ ပညာတတ္တို႔၏ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ႏွင့္
ပညာေကာင္းစြာ မသင္ၾကားခဲ့ရသူတို႔၏ စြမ္းေဆာင္ရည္မွာ တစ္စံုတစ္ရာ
ျခားနားႏိုင္သည္ကိုလည္း ေထာက္ျပၾကပါသည္။ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းတို႔၏ တာဝန္ကို
ရယူၾကေသာအခါ ပညာအေျခခံရွိသူမ်ားက လက္လြတ္စပယ္ မလုပ္ႏိုင္ၾကဘဲ
မ်ားစြာခ်င့္ခ်ိန္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကသည္ျဖစ္၍
လက္ငင္းတိုက္႐ိုက္အက်ဳိးမျဖစ္ထြန္းေစေသာ္လည္း ေရရွည္တြင္
အလားအလာေကာင္းမ်ားႏွင့္ သြယ္ဝိုက္၍ မိမိတို႔ႏိုင္ငံကို အေထာက္အပံ့
ျဖစ္ေစႏိုင္ပါသည္။
အခြင့္အလမ္းအတြက္တန္ဖိုး
အရာရာတိုင္းတြင္ အခြင့္အလမ္းအတြက္ တန္ဖိုးဟူေသာ Opportunity Cost
ရွိေနပါသည္။ တစ္ဦးခ်င္းမွသည္ ႏိုင္ငံအဆင့္အထိျဖစ္သည္။ အခြင့္အလမ္းအတြက္
တန္ဖိုးကို ႐ႈေထာင့္ ႏွစ္မ်ဳိးက ႐ႈျမင္ၾကပါ၏။ တစ္ခုက တစ္စံုတစ္ရာကို
ေရြးခ်ယ္မႈျပဳ၍ လက္လြတ္လိုက္ရေသာ အျခားအခြင့္အေရး၏ ဆံုး႐ံႈးမႈျဖစ္ၿပီးေနာက္
႐ႈေထာင့္တစ္ခုမွာမူ မိမိေရြးခ်ယ္ ေဆာင္ရြက္မႈေၾကာင့္ ကုန္ဆံုးသြားရေသာ
တန္ဖိုးျဖစ္သည္။ တစ္ဦးခ်င္းမွသည္ ႏိုင္ငံအဆင့္ တူညီမႈမရွိစြာ
ျဖစ္ထြန္းၾကရျခင္းတြင္ ဤအခြင့္အလမ္းအတြက္ တန္ဖိုးမ်ားပါဝင္ေနပါ၏။
ဤတန္ဖိုးမ်ားျပားေလ ထိုႏိုင္ငံတိုးတက္မႈ ဖင့္ေလးေလျဖစ္သည္။ ပညာသင္ၾကားေရး၌
ေက်ာင္းမ်ားဖြင့္ထားေသာ္လည္း အရည္အခ်င္းမျပည့္ဝေသာ ဆရာ/ဆရာမမ်ားေၾကာင့္
ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားႏိုင္သလို ဘြဲ႕ရပညာတတ္မ်ား ျဖစ္လာၾကေသာ္လည္း ဘာမွမလုပ္တတ္၊
မကိုင္တတ္ၾက၍ ဘာမွ သံုးမရျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ခုအတြက္
မ်ားစြာနစ္နာႏိုင္ပါသည္။ စာရြက္ေပၚတြင္ ပညာသင္ရာႏႈန္း၊ ဘြဲ႕ရ
ရာႏႈန္းမွာတြင္မူကား သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္စြာ ရွိေနမည္ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ဳိ႕မွာ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္၊ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ခြင့္ နည္းပါးခဲ့ၾကသျဖင့္
အပ္စပ္မႈမရွိေသာပညာကို သင္ၾကားခဲ့ရသည္မ်ားရွိပါသည္။ ကိုယ့္အတြက္
Opportunity Cost ရွိလာသလို အျခားသူမ်ားအတြက္လည္း ဤတန္ဖိုး
ဆံုး႐ံႈးၾကရပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာ ႏိုင္ငံအတြက္လည္း မ်ားစြာအက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈ
မရ်ိတတ္ၾကပါေခ်။
တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံအဆင့္ျဖစ္ေစ
တိုးတက္မႈဟုဆိုရာတြင္ Growth ေရာ၊ Development ေရာ ရွိသင့္ပါသည္။ Growth
ဟူသည္မွာ ဝင္ေငြတိုးတက္မႈ၊ ကိန္းဂဏန္း တိုးတက္မႈ သေဘာျဖစ္၍ Development သည္
ဝင္ေငြ၊ ကိန္းဂဏန္းထက္ပိုေသာ ဘက္စံုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈျဖစ္သည္။
ပညာသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၏ အမွန္အေၾကာင္းရင္းလားဟူေသာ ေမးခြန္းသည္
ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကသူမ်ားၾကာ ေကာင္းစြာ အေျဖမထုတ္ႏိုင္ေသးေသာ အေျခအေနျဖစ္သည္။
မည္သို႔ဆိုေစ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတစ္ခုအတြက္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားစြာတြင္ ပညာသည္
အဓိကအေၾကာင္းရင္းတစ္ခုျဖစ္သည္ကိုေတာ့ မည္သူမွ် မျငင္းၾကပါေခ်။ မည္သုိ႔
အဆင့္ရွိေသာ ပညာ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈတို႔၌
မည္မွ်တိုက္႐ိုက္အသံုးခ်ႏိုင္ေသာ ပညာအဆင့္မ်ား ျဖစ္ၾကဆိုသည့္အေပၚမွာသာ
အေရးႀကီးပါသည္။ ပညာတတ္မ်ား ေပါၾကြယ္ဝေသာ္လည္း မတိုးတက္ႏုိင္ေသးေသာ
ႏိုင္ငံတစ္ခ်ဳိ႕လည္းရွိေနပါသည္။ ေနာက္ဆံုး ပညာရွင္မ်ားေရာ၊ လက္ေတြ႕နယ္ပယ္မွ
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားေရာ ေထာက္ခံၾကသည့္ အယူအဆတစ္ခုမွာ ပညာတတ္မ်ားသည္
အရည္အခ်င္းျပည့္ ပညာတတ္သည့္တိုင္ေအာင္ တစ္ဦးခ်င္း ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ထက္
စုေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈအား (Collective Workforce) ကို ရယူႏိုင္ေသာ
ႏိုင္ငံမ်ားတြင္သာ ေရတို-ေရရွည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္
ထုတ္လုပ္စြမ္းရည္မ်ား ျဖစ္ေပၚကာ ႏိုင္ငံတစ္ခုကို
မ်ားစြာျဖစ္ထြန္းႏိုင္မႈျဖစ္စသည္ဟူေသာ အေျဖကို ေတြ႕ရွိၾကသည္ဟုဆိုပါသည္။
ေနဇင္လတ္
No comments:
Post a Comment